Studiesucces verbetert door toetsen te zien als leerkansen in plaats van beoordelingsmomenten
Nieuws | de redactie
4 juni 2025 | Onderzoekers van de HAN beschrijven zes factoren waarmee opleidingen het leren van studenten kunnen veranderen en hun studiesucces kunnen verbeteren. Daarvoor is wel een paradigmaverandering nodig: toetsing moet niet alleen worden gezien als beoordelingsinstrument, maar veeleer als krachtig leermiddel. De onderzoekers beschrijven waaraan het nu schort en hoe dat kan worden verbeterd.

Het onderzoek Jeroen van der Linden, Harry Stokhof, Martijn Peters, Marion van de Wijdeven en Tamara
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Meest Gelezen
Lectoraten moeten steeds vaker achter het geld aanlopen, waarschuwen lectoren
Nederland onderschat baten internationalisering door gebrekkige stayrate-metingen
Citatiebias remt loopbanen vrouwelijke wetenschappers, waarschuwt Delftse onderzoeker
Kies Europa, horen Amerikaanse wetenschappers – maar wie gaat dat betalen?
‘Laat praktijkonderzoekers het gat tussen wetenschap en samenleving dichten’
