Onderwijs moet kennisoverdracht en voorbereiding op de arbeidsmarkt relativeren en tegelijk verrijken. VVD-denktank ‘Teldersstichting’ wil het beleid veel meer inzet op ‘Bildung’ in 21e-eeuwse zin en daarbij minder eenzijdig economisch denkt. Elke werknemer behoeft brede basis en brede vorming. Lees verder
Digitaal toetsen leidt tot meer studiesucces en minder werkdruk. Daarmee past digitaal toetsen voluit binnen de verbeteringen die nu doorgevoerd moeten worden om tentamens en examens in het HBO krachtiger te valideren. Meer kan samen, meer kan intensiever. Lees verder
Hoe dragen docenten bij aan de morele vorming van hun leerlingen? En waarom is dat meer dan ooit belangrijk? Radboud-filosoof Wouter Sanderse vertelt hoe de eeuwenoude deugdethiek nu inzicht biedt in hoe docenten hun moraal-vormende taak beter kunnen waarmaken. Lees verder
“Ik zeg het maar ronduit: ik bewonder u. En ik niet als enige.” In een open brief aan president Dilma Roussef vertelt Susana Menéndez (HHS) waarom ons land juist nu met Brazilië de handen ineen slaat. “Wij kunnen waarschijnlijk net zoveel van u leren als u van ons” bij onderwijs en innovatie. Lees verder
Avans, Inholland, HAN en Hanze hebben een lector die kans maakt op de eretitel Lector van het Jaar 2012 tijdens het NHOC. Wie zijn het en waarom inspireren zij met hun praktijk gericht onderzoek zo zeer de versterking van de professie van de docent? Lees verder
Prof. Bas Haring (Leiden) roept het HBO op ‘leuker’ onderzoek te doen dan universiteiten. Hij kijkt voor inspiratie naar meesterkok Ferran Adriá of de maker van de eerste kunstnier: “Het onderzoek van één nieuwsgierige man kan de wereld veranderen en het hoeft niet eens gepubliceerd te zijn.” Lees verder
Hoe sterker de Digitale Agenda van Neelie Kroes in Europa doorwerkt, hoe sterker de ontwikkeling van eScience daarin nadruk krijgt. “Dit moet én inhoudelijk én snel gaan,” zegt haar adviseur Carl Christian Buhr. Lees verder
Een onverwachte bron van nieuwe en schone energie: de Plant-Microbiële Brandstofcel uit Wagenings onderzoek. Hij levert elektriciteit uit de wisselwerking tussen levende plantenwortels en bacteriën in de bodem. Ideaal voor moerasgebieden. Spin-off bedrijfje is al meteen gestart. Lees verder
Lazen lezers in de Renaissance net zoals wij? Verzuchtten ze af en toe dat het allemaal te veel was om te onthouden? Eeuwenoude boeken blijken vaak sporen van lezers te bevatten die ons nu veel leren kunnen over ‘kennismanagement van toen.’ Allemaal nu digitaal ontsloten in een uniek eScience project. Lees verder
Wilt u de Nieuwsbrief ook ontvangen? Klik hier. Afmelden kan viainfo@scienceguide.nl Is de Nieuwsbrief niet goed leesbaar, klikt u dan hier. Redactie ScienceGuide - 020-4285371