Hoe klem zit Bussemaker met het leenstelsel? Nogal akelig, want al in de Tweede Kamer dreigt zij de Eerste Kamer te verspelen. Redt het CDA haar en de €1 miljard extra voor HBO en WO, of is het opnieuw de SGP die beslist? Lees verder
Hoe wordt de docent werkelijk zelf betrokken bij de kwaliteitscultuur die in HBO en WO moet gaan bloeien?’ Op de Teaching Summit in maart staat ook dit centraal. Saxion voorzitter Boomkamp zei op het NVAO-congres al. "Het blijft mensenwerk. Waar wij verbeteren, moet de NVAO dat ook doen." Lees verder
Studenten van nu 'nimble minded' maken. Dat beoogt de Amerikaanse onderwijsdenker Alma Clayton. 'Liberal arts' wil zij vooral inzetten om jongeren voor nog onbestaande banen te vormen en de toekomst van excellentie ziet zij in een inclusief HBO en WO. Hoe loopt voor u de weg daarheen? Lees verder
Johanna Wanka neemt het in Berlijn over van Annette Schavan. "Met een zeer zwaar hart" liet Angela Merkel haar vriendin gaan. Wie is Wanka en wat maakt deze wiskundige, HBO-rector net als Bussemaker en strijder voor allochtoon studiesucces zo'n opmerkelijke keuze als kennisminister? Lees verder
Hoe zien lectoraten er over vijf jaar uit? Petra Oden (Hanze) blikt vooruit op de toekomst van haar professie. "Ik zie ons als lectoren niet meer als een lastige vlieg rondom de onderwijs-olifant. Juist docent-onderzoekers moeten op projectmatige wijze betrokken worden bij ons werk." Lees verder
Het kabinet versnelt de €100 miljoen extra voor fundamenteel onderzoek via NWO. "Zeer noodzakelijk om de dalende trend van investeringen in onderzoek om te buigen," zegt Jos Engelen. "Dit betekent dat op termijn enkele duizenden jonge onderzoekers aan de slag kunnen." Lees verder
Hoe kunnen uw innovaties doorbreken in tijden van internet en social media? Voormalig KPN-strateeg Frans van der Reep, lector bij Inholland, analyseert hoe u de "innovatie jackpot" wint in tijden van wereldwijde 24/7 verbondenheid. Lees verder
Een gezonde kenniseconomie biedt ongedachte voordelen. Onderzoek van de Wageningen University laat zien dat in Afrikaanse landen met goed onderwijs en een gezonde economie relatief veel olifanten leven. Waarom is de olifant meer gebaat bij veel kennis dan bij extra groen? Lees verder
Het Proto-Indo-Europees is de taal waar zowel het Nederlands als het Sanskriet van afstammen. Deze Europese oertaal wordt onderzocht met een oude fabel: "Een schaap dat geen wol had zag paarden." Een feestende KNAW ging los op het oude Soemerisch en dat schaap in onze oertaal. Lees verder
Wilt u de Nieuwsbrief ook ontvangen? Klik hier. Afmelden kan viainfo@scienceguide.nl Is de Nieuwsbrief niet goed leesbaar, klikt u dan hier. Redactie ScienceGuide - 020-4285371