Nieuwsbrief, oktober 2013 - Nummer 40
 
 
 
 
 
 
Het verschil maken
IMG
 
"Het perspectief op een dynamische loopbaan en een rijker vak. Daar trekt heel deze Lerarenagenda aan." Jet Bussemaker vertelt wat HBO, WO en leraren zelf nu kunnen en moeten doen. "We zien hoe sommige hogescholen er wel degelijk in slagen meer mannen te winnen voor het leraarsvak. Daar lukt het wel."


 
 
 
IMG
 
Profilering HBO en WO op gang
 
 
 
 
Werken de prestatieafspraken? Een jaar na het oordeel door 'Van Vught' een kritische evaluatie van de studenten. Zij zien meer elan, maar ook nog onzichtbaarheid bij de Centers of Expertise in het HBO, onduidelijkheid over wat 'een contactuur' is en bij de vraag wat een écht goed docent is.


 
 
 
IMG
 
Corruptie in hoger onderwijs in beeld
 
 
 
 
Corruptie in het onderwijs heeft vele gezichten: van geldverduistering in Griekenland tot plagiaat in Duitsland en gesloten benoemingen in Nederlands HO. Transparancy International deed een omvangrijk onderzoek naar de onderwijssector. De resultaten zijn niet mals.


 
 
 
IMG
 
Europa ontsluit onderwijs
 
 
 
 
Het stof is eindelijk gaan liggen na de grote MOOC-storm van 2012. Wat heeft het Europees HBO en WO geleerd daarvan en hoe wordt die orkaan vertaald in een succesvolle Open Educational Resources strategie?


 
 
 
IMG
 
Managers vaak spiegelblind
 
 
 
 
Als we de managementpraktijk willen innoveren, dan zullen managers ook anders moeten reflecteren op hun eigen praktijk. Dat betoogt lector Gedragseconomie Arie de Wild van de Hogeschool Rotterdam. Managers zijn vaak "spiegelblind, blind voor het feit dat er iets ontbreekt."




 
 
IMG
 
Telefoon voorspelt tweets
 
 
 
 
Telefoons zijn al redelijk goed in het automatisch aanvullen van tekst. Maar het kan nog beter én persoonlijker, ontdekte Nijmeegs student Wessel Stoop. Hij ontwikkelde het woordvoorspellingssysteem Soothsayer, dat leert van de gebruiker én zijn vrienden.


 
 
 
IMG
 
The Dynamo and the Virgin
 
 
 
 
Hij opent 'de Lerarenagenda', een hele eer voor een 19e eeuwse Amerikaan en een auteur. Maar wie was Henry Adams? Wat maakte hem een onderwijsvisionair, deze aristocraat, mysticus, antisemiet en veelschrijver? Waarom is hij zo'n inspirator voor OCW?


 
 
 
Is de nieuwsbrief niet goed leesbaar, klikt u dan hier
 
 
 
 
www.scienceguide.nl
redactie@scienceguide.nl
(020) 428 53 71
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Copyright Sienceguide 2013