NVAO en Bussemaker stellen vast dat Inholland het kernprobleem van zijn crisis overwonnen heeft. De oplossing - waaraan ook de studentenbonden meewerkten - sluit een uniek hoofdstuk in de HO-historie af. Waarom mislukte zoiets dan toch in het MBO bij Amarantis? Welke lessen zijn te trekken?
|
|
Wetenschap, onderzoek uzelf! |
|
|
|
|
"Het heeft er de schijn van dat een goede wetenschapper vooral iemand is die weet hoe het spel om geld wordt gespeeld. Diederik Stapel wist dat als geen ander." VVD-politica Anne-Wil Lucas vreest dat bestaande belangen veranderingen naar een gezonder wetenschapsklimaat tegenhouden.
| | |
|
Docenten effectiever dan zittenblijven |
|
|
|
|
Nederland kent de meeste zittenblijvers van alle OECD-landen, dat kost 12 procent van het onderwijsgeld. OECD onderwijstopman Michael Davidson adviseert Minister Bussemaker: "Het is veel effectiever dit geld te investeren in goede docenten."
| | |
|
Wat bindt talent? |
|
|
|
|
Buitenlandse talenten moet niet alleen in ons land komen studeren en onderzoeken, ze moeten vooral ook blijven en welvaart scheppen. Wat weten we van hen en waar komen zulke kenniswerkers eigenlijk terecht? Nieuwe inzichten van het CBS wijzen de weg.
| | |
|
Tool voor creatief innoveren |
|
|
|
|
Saxion-lector Han van der Meer en de Delftse hoogleraar Jan Buijs hebben de handen ineengeslagen voor een academisch handboek voor creatief innoveren in het MKB. "Innovatie wordt gezien als de motor van het midden- en kleinbedrijf, waarbij creativiteit de brandstof is."
| | |
|
Elk kind kan presteren |
|
|
|
|
Andreas Schleicher (OECD) analyseert de PISA-uitkomsten. "Van de 13 landen die het nu al tien jaar lang beter doen bij wiskunde weten er drie meer gelijke kansen te scheppen en negen zowel gelijke kansen als betere prestaties te bereiken." Het geheim? Coherent en consistent onderwijsbeleid.
| | |
|
Rode Duivels nekken Vlaamse student |
|
|
|
|
Voetbal is slecht voor het HO-rendement. Antwerpse onderzoekers hebben decennia WK-voetbal toernooien afgezet tegen de afstudeercijfers van hun studenten. Eindstand: 0-1.
| | |
|