Het leenstelsel is er nog allerminst. De stuitbevalling van Rutte-II kent nog gaten en onzekerheden van enkele honderden miljoenen. Wie levert in, welke eisen vormen blokkades, welke studenten gaan bloeden en waar blijft de OV-kaart? En kan GroenLinks intern wel zo maar instemmen?
|
|
Natuurkundeles om nooit te vergeten |
|
|
|
|
Toen kwam dat verlossende, korte mailtje: "I’ll be happy to attend your lecture." Utrechtse natuurkundestudenten kregen het voor elkaar om Stephen Hawking te laten spreken bij hun PLANCKS. Hoe deden ze dat? Wat was de inspiratie en boodschap die Hawking hen meegaf?
| | |
|
Excellentie vergt veelzijdigheid |
|
|
|
|
Wat betekent excellentie in het HBO en waarin onderscheidt die zich, volgens een nieuwe analyse? Aansluiting op de beroepspraktijk, onderzoekende houding, innovatie en multidisciplinariteit staan centraal. Op 20 juni, de Dag van de Excellentie, wordt dit met u en Jet Bussemaker verder uitgediept.
| | |
|
De toekomst is er al |
|
|
|
|
"De toekomst van onderwijs is overal om ons heen, we moeten alleen de best practices ervan nog ontsluiten en doorzetten," zegt Larry Johnson, CEO van New Media Consortium, op de eLearning conferentie van Inholland. "Zorgelijk is ons denken dat nog op een vergane wereld is gebaseerd."
| | |
|
De ultieme uitdaging |
|
|
|
|
In 1714 daagde Queen Anne de wetenschap uit het grootste raadsel op te lossen: hoe vinden onze schepen op zee hun exacte plek? Nu bij het 300 jarig jubileum mag u zelf meebepalen welke 'ultieme uitdaging' in 2014 beloond zal worden. Stem op uw eigen favoriete raadsel.
| | |
|
Gulle gevers kweken |
|
|
|
|
Prof. Geert Sanders keek rond bij de fondsenwervers van de topinstellingen in Amerika. Het gaat om de combinatie van visie en passie, zegt museumdirecteur Adam Weinberg. "Je vraagt geld voor een goed doel, niet voor jezelf." Wat leren HBO en WO daarvan?
| | |
|
Kunstactie tegen leenstelsel |
|
|
|
|
Het is wellicht een wat drastische aanpak, maar een Chileense kunstenaar heeft op geheel eigen wijze een protest georganiseerd tegen torenhoge studieschulden. Hij stal een half miljard aan schuldpapieren bij een universiteit en stak ze als artistiek project in de fik.
| | |
|