Als ze tempo maken kunnen VVD, PvdA, D66 en GroenLinks 'het studievoorschot' voorjaar 2015 doorvoeren. Maar wat gebeurt er dan? Landen met een leenstelsel kennen een vast patroon, leerzaam voor Nederland: veel meer variƫteit en erg hoge collegegelden.
|
|
MOOCs gaan veel breder doorwerken |
|
|
|
|
"Velen vreesden dat MOOCs de universiteit zouden gaan vervangen, maar wat we zien is dat zij de universiteit helpen verbeteren." De CEO van edX, Anant Agarwal, trekt in delft zijn eerste eigen conclusies over de macht van 'open education'. "We bring the content back to the classroom."
| | |
|
Topsectoren zijn verzuild |
|
|
|
|
De Jonge Akademie luidt de noodklok. De topsectoren zijn te verzuild en spreken een bijzonder klein deel van het wetenschappelijk potentieel aan. "De oplossing is simpel: ent de topsectoren op de grote vraagstukken van deze tijd, verbind ze met elkaar en maak ze vraaggestuurd."
| | |
|
Leraar als leider |
|
|
|
|
Lector van het Jaar 2013 Marco Snoek (HvA) promoveert op de ontwikkeling van leiderschap onder docenten en hun impact op de school. "Basiselementen van leiderschap kunnen al in de curricula voor de initiƫle lerarenopleidingen een plek krijgen."
| | |
|
Science in progression |
|
|
|
|
Science in Transition maakt zijn eigen balans op van de tientallen debatten en gesprekken over wezen en van en vertrouwen in de wetenschap. Sommige problemen staan op de agenda, andere niet. Science in Transition zal het debat blijven aanzwengelen. "We gaan door."
| | |
|
Iets om op te kauwen |
|
|
|
|
"Ik ben altijd meer van de concrete toepassing geweest dan puur van de droge theorie. Ons werk moet de mensheid wat opleveren, al klinkt dat wat hoogdravend." Gelauwerd hoogleraar Humane Voeding Wim Saris kijkt terug op baanbrekend Maastrichts onderzoek in genomics.
| | |
|
Senator Obama voor onderwijs? |
|
|
|
|
First Lady Michelle Obama manifesteert zich nadrukkelijk als pleitbezorger van goed onderwijs voor sociale mobiliteit. Spreekt hier de nieuwe senator voor Illinois? En wat heeft tomatenketchup daar mee te maken?
| | |
|