Nizar el Azouzi heeft als Amsterdamse scholier van 12 een complete MOOC over Alexander de Grote 'gedaan'. Hoe was dat? Wat leerde hij? Waar hangt zijn diploma? Nizar recenseert het leren via een MOOC en met docenten Jasper en Simon en wat Alexander de Grote hem heeft bijgebracht.
|
|
Jet Bussemaker schrijft Nizar |
|
|
|
|
Jet Bussemaker hoorde van Nizar el Azouzi en de ervaringen die hij opdeed als scholier van 12 met een MOOC. De minister las zijn verslag voor ScienceGuide en geeft haar reflectie daarop aan de jonge Amsterdammer. "Je laat haarscherp zien wat de bepalende factor is van de kwaliteit van ons onderwijs."
| | |
|
Wereldtoppers in onderzoek |
|
|
|
|
Welke Nederlandse geleerden zijn de echte wereldtoppers? Uit onderzoek van Thomson Reuters blijken Nederlandse onderzoekers samen wereldwijd op de achtste plaats staan bij het doen van 'hot research'. Bovenaan de lijst prijken de Erasmus Universiteit, Utrecht en de VU. Waar staat uw professor?
| | |
|
Creatieve industrie als hefboom |
|
|
|
|
Creatieve professionals zijn van groot belang, juist ook om innovatie te stimuleren in domeinen rondom hun eigen discipline en professie. Rotterdamse lector Paul Rutten pleit daarom voor meer verbindingen van de creatieve industrie met andere maatschappelijke sectoren, ook binnen het HO zelf.
| | |
|
Van samenwerken naar samen doen |
|
|
|
|
De landen van de EU hebben samen ruim 1000 verdragen met andere staten om wetenschap, kennis en kunde te bevorderen. Wat staat daar eigenlijk in en zijn die afspraken nog wel relevant en bij de tijd? Fascinerende inzichten van de Technopolis Group nopen Juncker cum suis tot actie.
| | |
|
MOOC geeft energie |
|
|
|
|
"In het begin van de MOOC over zonne-energie dacht ik: wat heb ík eraan? Met zonnepanelen hoef ik geen energierekening te betalen. Nu zie ik pas het enorme potentieel." Delft nodigde haar wereldwijd meest ambitieuze MOOC-studenten uit voor een week in het lab.
| | |
|
Zwart gat als een muis op de maan |
|
|
|
|
Als we heel de aarde kunnen inzetten als de schotel van een radiotelescoop, dan is een foto van een zwart gat mogelijk. Het BlackHoleCam project wil precies dat realiseren in een gedurfde combinatie van Europees vernuft, big data, high tech en eScience. Prof. Heino Falcke (Radboud) gaat aan de slag.
| | |
|