"'Hoe weet ik dit allemaal en hoe zorg ik dat zij dat zo ook weten?' Een docent hoort zich die vraag elke dag dat hij voor de klas staat te stellen," zegt Tim van Tongeren van De Haagse Hogeschool. "Deze vraag onderstreept het belang van onderzoek in het onderwijs op hogescholen."
|
|
Universiteit, leer van Uber |
|
|
|
|
De academische wereld heeft veel weg van de taxibranche. Dat vertelt Steven den Boer, de social media editor van de Radboud Universiteit. Wat de taxiwereld overkomt met de app Uber staat het WO ook te wachten, als men niet oplet.
| | |
|
Prestatiebeloning op komst |
|
|
|
|
Het studievoorschot levert "een bedrag oplopend tot maximaal €1 miljard voor investeringen in het hoger onderwijs," meldt het kabinet. De besteding zou gaan naar onder meer prestatiebeloning voor "goede colleges."
| | |
|
Toekomst omarmen |
|
|
|
|
"De toekomst van online onderwijs is spannend," want trends als MOOCs versnellen de HO-ontwikkeling. Dit biedt mooie kansen, maar universiteiten dienen dan wel strategische keuzes te maken, stelt de League of European Research Universities. De Leidse vice-rector Simone Buitendijk schreef mee.
| | |
|
Kans voor echte internationalisering |
|
|
|
|
Minister Bussemaker daagt het hoger onderwijs uit stappen te zetten op het gebied van internationalisering. Stenden loopt met vier internationale campussen al voorop en lector Robert Coelen denkt dat er nu echt over internationalisering gedacht kan worden.
| | |
|
3TU wil meer slagkracht NWO |
|
|
|
|
Terwijl minister Bussemaker werkt aan haar wetenschapsvisie, heeft de 3TU Federatie al een wensenlijstje ingediend. "Het zou mooi zijn als een deel van de aardgasbaten aangewend kan worden voor een vergroting van de slagkracht van NWO en STW."
| | |
|
Wie is uw nummer 1? |
|
|
|
|
De meeste impact door inspiratie, door krachtig beleid, door visie. Wie heeft zich daarmee onderscheiden? Die vrouw of man moet de nummer 1 van de ScienceGuide Top 10 van 2014 worden. En u gaat ons daarbij voeden met de namen van uw rolmodellen, mannetjesputters en inspiratoren!
| | |
|