Jet Bussemaker wil dat het besef van urgentie in HBO en WO veel groter wordt. "We worden ingehaald, overal." De HO-tour is afgerond, maar "nu begint het pas. De universiteit is geen bedrijf, de hogeschool geen fabriek, de student geen klant."
|
|
Samen de kwaliteit bewaken |
|
|
|
|
Hoe sluit je interne en externe verantwoording beter op elkaar aan? Die vraag bracht Fontys en de Onderwijsinspectie samen in het streven toezicht beter af te stemmen en doublures te voorkomen. "Betere onderzoekresultaten, minder administratieve lasten, weg van dikke vragenlijsten," zegt Erik Martijnse.
| | |
|
Koers houden in explosief speelveld |
|
|
|
|
Paul Rullmann trad bijna een jaar geleden aan als voorzitter van SURF. In het afgelopen jaar begeleidde hij een grondige reorganisatie en zag hij hoe explosief het speelveld van de organisatie zich had ontwikkeld. "We staan echt nog maar aan het begin."
| | |
|
Routekaart voor grafeen |
|
|
|
|
Meer dan 60 Europese wetenschappers en partners uit het bedrijfsleven maken een stappenplan voor de toepassing van grafeen in producten voor de markt. De Leidse scheikundige Grégory Schneider ziet een enorme toekomst voor grafeen en andere gelaagde materialen.
| | |
|
Lessen voor U-Multirank |
|
|
|
|
Afgelopen jaar was het eerste jaar voor U-Multirank, de slimme ranking die op initiatief van de Europese Commissie is gestart. Wat vinden universiteiten nu van de ranking? "Vier van de tien universiteiten heeft geen plannen de resultaten te gaan gebruiken", leert een rondgang.
| | |
|
Wegwijzers uit 40 jaar |
|
|
|
|
40 jaar HBO-raad betekent ook in de tijd balanceren tussen 20th century en 21st century skills. Ad de Graaf kijkt daarom liever vooruit naar #hbo2025 en biedt de HO-tour van Jet Bussemaker vast een samenhangend pleidooi met wegwijzers naar die toekomst in "een reis langs zeven boeken."
| | |
|
iPad op wielen |
|
|
|
|
"Apple koopt Tesla." Professor Maarten Steinbuch zegt het heel pregnant. "Mobiliteit voor mensen en goederen is gewoon dataverkeer in een fysieke verpakking geworden. Een auto krijgt voortaan elke paar weken een complete update via software."
| | |
|