Hoe gaan Europa en Nederland verder met hoger onderwijs? Jet Bussemaker was aan de voet van Noachs bijbelse berg Ararat met haar collega's uit 47 landen en zette de lijnen uit voor onder meer een doorbraak van MBO, HBO en Leven Lang Leren. "Ondanks de crisis vooral kansen bieden, dat viel mij op."
|
|
Een stap in de verkeerde richting |
|
|
|
|
Nu de Wetenschapsagenda langzaam vorm krijgt, waarschuwt TU Delft en 3TU-voorzitter Dirk Jan van den Berg voor al te veel optimisme. "Financiering wordt besproken in termen van topsectoren en de Wetenschapsagenda. Tegelijkertijd wordt de hoogte van die financiering als een gegeven gezien."
| | |
|
Zwicht de tiran? |
|
|
|
|
Belarus mag nu mee in het Europees hoger onderwijs. Maar de eisen vooraf zijn scherp. Gaat dat deze dictatuur lukken? Michael Zhuravkov is de nieuwe minister en legt zijn kaarten op tafel. "Ons land moet excellent zijn hierin."
| | |
|
Professionals aan het roer |
|
|
|
|
Kwaliteitsverbetering in het onderwijs slaagt alleen als er ruimte komt voor een ander type professional: "de team- en netwerkprofessional in plaats van de solistische beroepsbeoefenaar." HAN-lector Frans de Vijlder geeft een voorzet voor het congres Kwaliteit van Onderwijs op 25 juni.
| | |
|
Klavers economisch schoolvoorbeeld |
|
|
|
|
Morgen debatteert de Tweede Kamer over 'rendementsdenken'. Maar wat voor de een de tegenbeweging is, is voor de ander puur economisme. Oud-ISO-voorzitter Thijs van Reekum gaat in het gericht met Jesse Klaver over wat dat eigenlijk is: rendementsdenken.
| | |
|
Leren met technologie |
|
|
|
|
Hoe kun je technologie zo goed mogelijk inzetten om didactisch betere resultaten te behalen? Jos Fransen is bij Inholland daartoe benoemd tot lector Teaching, Learning & Technology. Hij gaat ook in internationaal perspectief onderzoeken wat werkt en ook wat niet.
| | |
|
'Ik wilde astronaut worden' |
|
|
|
|
"There were no Greek astronauts. So I chose another path - astronomy." Recent benoemd KNAW-lid, Chryssa Kouveliotou vertelt in een blog op de site van de NASA over haar fascinatie voor astronomie en de weg die zij heeft afgelegd om astrofysicus te worden.
| | |
|