De opvolger van Louise Gunning zal moeten verrassen. De nieuwe HO-voorzitter in Amsterdam zal harten en hoofden moeten winnen, verzuring bestrijden en mensen weer binden. Wie kan dat? Welke namen zoemen al rond? Van een Belg tot een oud-burgemeester en meer.
|
|
Mismatch en borrelpraat |
|
|
|
|
Een nieuw groeimodel voor Nederland? Uit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat eerst allerlei mythes onttoverd moeten worden. Zo blijken nieuwe ouderen juist een stimulans voor de economie. En 'onderwijs, onderwijs, onderwijs' blijkt hét investeringsparool voor groei.
| | |
|
Carrière na je promotie |
|
|
|
|
Schetsen universiteiten niet een te rooskleurig beeld van het toekomstperspectief binnen de universiteit voor promovendi? Volgens het Promovendi Netwerk Nederland zouden zij de mogelijkheid moeten krijgen om zich breder te ontwikkelen. Het Promovendi Netwerk Nederland doet alvast een voorzet hiervoor.
| | |
|
Van 'Fremdkörper' tot echte impact |
|
|
|
|
Willem de Lange was bijna tien jaar lector bij Avans en heeft het vak zien groeien. Samen met HU-lector Daan Andriessen blikt hij terug en trekt lessen voor het lectoraat en HBO van de toekomst. "Ik ben blij dat ik een bijdrage hebben kunnen leveren aan de acceptatie van onderzoek in het HBO."
| | |
|
Dromers. Denkers. Doeners. Durvers |
|
|
|
|
Sumoworstel-robots, apps voor mensen met hersenletsel, duurzame bamboefietsen. De jonge ScienceMakers verbluften zelfs André Kuipers. "Dat het er juist zoveel waren op dat podium met mij, daar moeten we het als land toch van hebben?"
| | |
|
Rolmodellen gezocht |
|
|
|
|
Wie zijn de tien grote inspiratoren en beleidsmakers van Europa en haar kennissector? Nu Nederland begin 2016 de EU voorzit, komt de Top 10 van ScienceGuideEU. Doet u mee die toppers, 'Machers' en rolmodellen te verzamelen?
| | |
|
Tien jaar Angela Merkel |
|
|
|
|
Wie had tien jaar geleden durven zeggen bij haar aantreden: 'Angela Merkel wordt de politieke en morele leider van Europa die wij zo zeer missen?' Wat leren wij van de 'Werdegang' van de bèta-geleerde uit de DDR? Hoe werkt haar kennisbeleid door?
| | |
|