Hoe vinden HO-instellingen, bedrijven en beleidsmakers elkaar om nog slimmer te innoveren en de toekomst van kennis vorm te geven? Wat betekenen Big Data en de omwentelingen die dat brengt? 25 april, op de 'Wissenstag' van de Hannover Messe agendeert ScienceGuide dit en nog veel meer.
|
|
Obama 'very excited' |
|
|
|
|
"Dit is waarom ik voor deze baan ben gegaan." Dat zei Barack Obama over het ‘Rebuild by Design’ plan van watergezant Henk Ovink om na orkaan Sandy de kust van de USA te redden. Beide komen naar de Hannover Messe om de 'triple helix' van kennis en innovatie op de wereldagenda te zetten.
| | |
|
Tulpenblad, suikerbiet en hightech |
|
|
|
|
Victorine de Graaf hield een suikerbiet omhoog bij de presentatie van het nieuwe strategisch plan van de Hanzehogeschool, want die kan gebruikt worden voor het innoveren van biobrandstof of nieuwe materialen. "Het gaat er om dat we nadenken over wat we allemaal kunnen met wat we verbouwen."
| | |
|
Big data, big governance |
|
|
|
|
"Natuurlijk is het leuk dat mijn koelkast zelf melk bestelt op basis van data gerelateerde patronen. Deep learning op basis van big data kent grote beloften," zegt Frans van der Reep van Inholland. Geen wonder dat dit op de Hannover Messe tijdens de Wissenstag een hoofdthema zal zijn.
| | |
|
Wegen naar Rome |
|
|
|
|
Hoe kan een land optimaal innoveren door kennisvernieuwing en toepassingen? Dat thema van 'Hannover' heeft niet alleen de Wetenschapsagenda van ons land opgepakt, maar ook Ierland is na de diepe crisis aan de slag gegaan. Wat leren wij van hen en zij van ons, vraagt de Technopolis Group.
| | |
|
Verdikking of versterking |
|
|
|
|
De Senaat is opvallend kritisch over de wet Versterking Bestuurskracht. De VVD vraagt zelfs of deze niet een averechts effect heeft op de bestuurlijke verhoudingen binnen het HO. Andere partijen van links en rechts zijn in het bijzonder weinig genegen tot een instemmingsrecht voor opleidingscommissies.
| | |
|
Bang zijn maakt het erger |
|
|
|
|
"We zijn allemaal zoekende en helemaal als je achttien of negentien bent," zegt Leonard Geluk. Hogescholen worstelen met de twee gescheiden werelden in de klas en de rol van hun eigen docenten en leiderschap. "Ik moet ook over mijn schroom heen," zegt Jet de Ranitz.
| | |
|