"Ik weet zeker dat studenten volgende week in de klas tegen mij zeggen: 'u bent onderdeel van een complot'." Jacob Eikelboom, docent aan de HvA vertelt over hoe hij omgaat met gescheiden werelden in het hoger onderwijs. Ook bij de HAN ziet men spanningen. Daar gaat men vooral het gesprek aan.
|
|
Turkse onrust raakt kernopdracht onderwijs |
|
|
|
|
Hoe gaan onderwijsinstellingen om met de onrust in Turkije die ook Nederland raakt? Voor de HvA-faculteit Onderwijs en Opvoeding is die vraag aanleiding de kernopdracht van het onderwijs kritisch te bezien. "Jongeren leren omgaan met controversiƫle onderwerpen is een maatschappelijke opdracht."
| | |
|
Zeventig jaar fundament voor fysica |
|
|
|
|
Stichting FOM bestaat zeventig jaar en dat wordt gevierd, ook al is het einde in zicht. Kees le Pair en Hendrik van Vuren hebben samen FOM zich in vijftig jaar zien ontwikkelen. "We gaan de FOM wel missen denk ik."
| | |
|
Twee lectoren voor Utrechtse jeugd |
|
|
|
|
"Een afscheidsgeschenk van de Provincie Utrecht aan de Utrechtse gemeenten," zo noemt bijzonder lector Micha de Winter zijn benoeming aan de Hogeschool Utrecht. Nu de gemeenten de verantwoordelijkheid voor jeugdzorg krijgen, gaat een HU-lectoraat helpen bij de modernisering daarvan.
| | |
|
Brightlands naar Heerlen |
|
|
|
|
Onder toeziend oog van onder meer special envoy van Startup Delta Prins Constantijn en EZ-minister Henk Kamp is vandaag de Brightlands Smart Services Campus geopend. "Een unieke kans om onze kennispositie op het gebied van data science verder uit te bouwen," ziet Martin Paul.
| | |
|
De kracht van samen |
|
|
|
|
Aan de start van een lustrumjaar stond Windesheim stil bij het bundelen van de krachten in en rond de hogeschool. Dat die krachtenbundeling op veel manieren tot stand kan komen, liet oud- Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm zien. "Echte loyaliteit is drie keer nee kunnen en durven zeggen."
| | |
|
Antwoorden voor ScienceDebate |
|
|
|
|
Wat gaan Hillary Clinton en Donald Trump doen aan klimaatverandering en onderwijsachterstanden en hoe kijken zij aan tegen lange termijn investeringen in kennis? ScienceDebate stelt ook in 2016 de belangrijkste vragen en nu zijn er de antwoorden.
| | |
|