"Wat jullie universiteiten doen moet gewoon beter." Ron Bormans vindt dat universiteiten de kwaliteit moeten verbeteren van de lerarenopleidingen. Karl Dittrich vindt dat er nog te veel met dedain naar de ULO's wordt gekeken en OCW roept opleiders op om ondeugend en initiatiefrijk te zijn.
|
|
Vier modellen voor de universiteit |
|
|
|
|
Het werk van de Commissie Democratisering & Decentralisering aan de UvA zit er bijna op. In november volgt een eindrapport én een referendum over de te volgen koers. Commissievoorzitter Lisa Westerveld schetst de mogelijke wegen die ingeslagen kunnen worden.
| | |
|
Opleiden voor een open samenleving |
|
|
|
|
Het hoger onderwijs heeft de wettelijke taak om maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef te bevorderen. Volgens Wieger Bakker is er daar echter te weinig aandacht voor. Bij zijn oratie aan de Universiteit Utrecht pleitte Bakker ervoor studenten op te leiden die bijdragen aan een open samenleving.
| | |
|
Nieuwe rol voor de journalistiek |
|
|
|
|
Liesbeth Hermans gaat aan de slag als Lector Constructieve Journalistiek op de Hogeschool Windesheim. "De taakopvatting van journalisten verandert. Journalisten spelen ook meer een faciliterende rol waarbij ze in verbinding staan met de burger."
| | |
|
UM gaat arbeidsgehandicapten begeleiden |
|
|
|
|
Het Expertisecentrum Inclusieve Arbeidsorganisatie is onlangs gelanceerd. Dit platform van de Universiteit Maastricht bevordert de arbeidsparticipatie van mensen met een arbeidsbeperking. Dit doet het door onderzoek bruikbaar te maken voor bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties.
| | |
|
MKB en Twents HO bundelen krachten |
|
|
|
|
Saxion en de UTwente gaan hun faciliteiten beschikbaar stellen aan vier hightechbedrijven. Doel is de productiemogelijkheden van microfluïdische systemen te vergroten om zo nieuwe toepassingen als de micropipet en micronaald te ontwikkelen.
| | |
|
Pabo-man niet voor de klas |
|
|
|
|
Hoewel steeds meer mannen de pabo gaan doen, staan er nog altijd maar weinig mannen echt voor de klas. Onderzoek van het CBS laat zien dat een groot deel weliswaar in het onderwijs actief blijft, maar dan als manager, onderwijskundige, of als docent in het voortgezet onderwijs.
| | |
|