Het bedrijfsleven mee laten betalen aan het hoger onderwijs in ruil voor inspraak over kwaliteitsafspraken. De SER heeft het initiatief genomen voor dit plan. Inmiddels heeft dit geleid tot veel weerstand, FNV en LSVb distantiëren zich en de VSNU en Vereniging Hogescholen staan ook buitenspel.

|
|
Als je doet wat je deed dan krijg je gisteren |
|
|
|
|
"De vraag is met welk land je jezelf wilt vergelijken." Eppo Bruins (CU) en Pieter Duisenberg (VVD) reageren op de Kamerbrief van Bussemaker over de besteding van onderzoeksgeld. Hieruit blijkt dat Nederland slechts bescheiden investeert in bètaonderzoek.

| | |
|
Volgen instellingen het voorbeeld van de UvA? |
|
|
|
|
De universiteit van Amsterdam is deze weken druk met haar referendum over democratisering. Hoogleraar en lid van de democratiseringscommissie Herman van den Bosch kijkt voorbij de poorten van de UvA en ziet 'groen': de universiteit als federatief verband, als reële optie.

| | |
|
Lessen trekken uit Rotterdamse proeftuinen |
|
|
|
|
Hoe geef je praktijkgericht onderzoek en plek in het onderwijs op het HBO? Bij het Instituut voor de Gebouwde Omgeving van Hogeschool Rotterdam vindt dit plaats in zogeheten proeftuinen. Marlies van der Wee onderzoekt hoe het onderwijs daar wordt vormgegeven.

| | |
|
Pabo's en conservatoria gaan samenwerken |
|
|
|
|
Minister Bussemaker stelt de komende jaren € 5 miljoen beschikbaar voor pabo's en conservatoria om de professionele ontwikkeling van leraren op het gebied van cultuuronderwijs te bevorderen. Daarnaast gaat de De Akademie van Kunsten van de KNAW de pabo’s ondersteunen in cultuureducatie.

| | |
|
Bruggenbouwers in toegepaste wetenschap |
|
|
|
|
Bij het 35 jarig bestaan van STW in de Werkspoorkathedraal in Utrecht werden Maarten Steinbuch en Suzanne Hulscher gehuldigd als Simon Stevin Meesters 2016. Zij werden geroemd om de directe toepasbaarheid van hun onderzoek en de bruggen die zij bouwen tussen wetenschap en bedrijfsleven.

| | |
|
Europese erkenning voor HAN-onderzoek |
|
|
|
|
Internationale erkenning voor onderzoek van de HAN naar vraaggestuurd leren. Docent-onderzoeker Harry Stokhof heeft de Best Research and Practice Award 2016 gewonnen. "Vraaggestuurd leren is een hot item in onderwijsland. Iedereen wil een beroep doen op de nieuwsgierigheid van leerlingen."

| | |
|