Nieuwsbrief ScienceGuide, mei 2017- Nummer 23
 
 
 
 
 
 
Frank Futselaar, de wandelende almanak
IMG
 
Meer dan tien jaar was Jasper van Dijk het gezicht van de SP in de Tweede Kamer als het om hoger onderwijs en wetenschap gaat. Sinds kort heeft hij een opvolger: voormalig Saxion-docent Frank Futselaar. Wie is hij en wat kunnen we de komende periode van hem verwachten?


 
 
 
IMG
 
Gamma's moeten nu achter aansluiten
 
 
 
 
"Het is bij de wilde beesten af", zo reageert Pieter Duisenberg (VVD) op minister Bussemaker die nog niets heeft gedaan aan de numeri fixi bij techniekopleidingen. Volgens Eppo Bruins (CU) zou het veel verstandiger zijn om numeri fixi in te stellen bij gamma-opleidingen dan bij techniek.


 
 
 
IMG
 
Leenstelsel blijft nadelig voor mbo'ers
 
 
 
 
Van alle groepen in het ho zien mbo-studenten het meest op tegen het aangaan van een lening. Ook jongeren uit eerstegeneratiegezinnen en kinderen van laagopgeleide ouders hebben aversie tegen lenen. Dat staat in de Monitor Beleidsmaatregelen die een dezer dagen uitkomt, zo hoort ScienceGuide.


 
 
 
IMG
 
De docent als pedagogisch grenswerker
 
 
 
 
"De docent moet grenswerker worden met een stevig pedagogische ondertoon. Flexibel en ondernemend." Menno Pistorius, directeur van de Faculteit Educatie aan de HAN beziet de toekomst van het docentschap en pleit voor een beroepsgroep die zelf de touwtjes in handen neemt bij het normeren van de kwaliteit.


 
 
 
IMG
 
De hobbelige route naar open science
 
 
 
 
In februari werd het Nationaal Plan Open Science gepresenteerd dat onder meer de ambitie heeft om in 2020 alle Nederlandse wetenschappelijke publicaties open access te laten zijn. Uiteindelijk is het aan de wetenschapper die stappen te zetten. Op de TU Delft gingen zij daarover het gesprek aan.




 
 
IMG
 
Het innoveren van het leren
 
 
 
 
Bij het verbeteren van het onderwijs in het mbo komen allerlei tools voorbij maar het verbeteren van het leren zelf blijft vaak onderbelicht zien lectoren Frank de Jong (Aeres) en Marc Coenders (NHL). Zij pleiten voor een grondige innovatie van leren in het beroepsonderwijs.


 
 
 
IMG
 
Risicoloos onderzoek corrigeren
 
 
 
 
"We zijn inmiddels allemaal bekend met het probleem dat niet alle artikelen 'waar' zijn. Je kunt er over klagen in de kroeg, op een congres of in journal club. Maar je kunt het ook echt proberen te veranderen." Op het WCRI congres vertelde Boris Barbour over de eerste ervaringen met het discussieplatform PubPeer dat hij mede oprichtte.


 
 
 
Is de nieuwsbrief niet goed leesbaar, klikt u dan hier
Hier kunt u uw adreswijziging doorgeven
 
 
 
 
www.scienceguide.nl
redactie@scienceguide.nl
(020) 428 53 71
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Copyright Scienceguide 2017