“Als we in de toekomst een grijs gebied tegenkomen wat betreft privacy, dan gaan we het gewoon niet doen.” Hans Schutte (DUO) ziet zijn organisatie steeds meer groeien als databedrijf met een grote verantwoordelijkheid en is voorbereid op een nieuwe kabinetsperiode.

|
|
Digitalisering activeert studenten |
|
|
|
|
De VSNU start het academisch jaar met een impuls voor digitalisering in het onderwijs. Technologie moet niet meer op het eiland van de technische universiteiten blijven, maar door alle vakgebieden en universiteiten heen gedragen worden. Wat gebeurt er op dit punt al, en wat leren we daarvan?

| | |
|
Een filosofische blik op de rol van de docent |
|
|
|
|
Waar begint je verantwoordelijkheid als docent en waar houdt hij op? Joop Berding en Izaak Dekker gaven samen zeven jaar les aan de Master Pedagogiek op de Hogeschool Rotterdam. In het essay ‘Onderwijsfilosofen in actie’ passen ze de theorie toe op de dilemma’s die ze in de klas meemaakten.

| | |
|
Theorie laten leven |
|
|
|
|
"De scheidslijnen tussen universiteit, overheid en het bedrijfsleven beginnen te vervagen, en dat is ook nodig." Kort geleden begon Ronald de Jong als Professor of Practice aan de Tilburg University. Hij moet de brug slaan tussen praktijk en theorie.

| | |
|
Bussemaker: "vind evenwicht tussen prestaties en geluk" |
|
|
|
|
Minister Bussemaker doet een oproep voor vermindering van prestatiedruk in het hoger onderwijs, waarbij ze speciaal verwijst naar risico op depressies onder promovendi. Dit deed ze tijdens haar laatste opening van het academisch jaar, aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

| | |
|
Nieuwe VSNU-voorzitter uitgezwaaid in Tweede Kamer |
|
|
|
|
Gisteren nam Pieter Duisenberg afscheid van de Tweede Kamer. Hij volgt 1 oktober Karl Dittrich op als voorzitter van de VSNU. Kamervoorzitter Khadija Arib was kritisch op zijn vertrek maar prees het werk van Duisenberg. Inmiddels zwelt de kritiek op zijn vertrek aan, en niet alleen in de Kamer.

| | |
|
Wat kost een publicatie? |
|
|
|
|
In 2015 kwamen de Nederlandse universiteiten tot een overeenkomst met de uitgevers. De gouden route moest tot meer open access publicaties leiden. Maar wat kost een Open Access publicatie nu uiteindelijk? Leo Waaijers rekende het uit.

| | |
|