De tweede Pruikentijd

Nieuws | de redactie
10 mei 2011 | Innoveren in Nederland is geen makkelijke opgave. Toch zijn er wel degelijk positieve uitzonderingen, ziet HAN-lector en ScienceGuide-columnist Frans Nauta. Houten iPad-hoesjes van een familiebedrijf uit Schagen laten volgens hem de ontworsteling aan de nieuwe Pruikentijd zien.

“Voor een innovator is wonen in Nederland een nadeel. We zijnsteenrijk maar zijn tegelijkertijd behoorlijk ontevreden. Bovenalzijn we geobsedeerd door de vorm. Er is geen land in de wereld metzoveel procesmanagers, facilitators, regiegroepen ennetwerkstuurders.

Ons land zit in een tweede Pruikentijd. De eerste Pruikentijdwas grofweg de 18e eeuw. Nederland had net de Gouden Eeuw achter derug. We kwamen om in het in het geld en hebben ons in de 18e eeuwvooral geconcentreerd op het opmaken van dat geld. Dat konnatuurlijk niet zomaar, nee, daar hadden we heel verfijndespelregels voor. We keken af van de Fransen hoe dat moest. Iederzichzelf respecterende lid van de elite sprak Frans, liep met eenpruik in het rond en hulde zich in een wolk van parfum. En zo af entoe riep je ‘Parbleu!’

Al dat geleuter

Zo’n pruikentijd, dat is niet lachen voor een innovator. Wie wilvernieuwen vindt de procesmanagers en regiegroepen op zijn weg. Ermoet wat af-vergaderd worden voordat er iets nieuws kan. Als het alkan is het idee meestal flink verwaterd, in al dat geleuter.

Desondanks is er gelukkig nog altijd een groep die het niet kanlaten. Voor die groep beginnen er steeds meer mooie mogelijkhedente ontstaan om zich te onttrekken aan de Nederlandse procesboeren.Je kunt in Nederland wonen, terwijl je werkt in de cultuur en detechnologie van de voorhoede.

Vorig jaar had ik het al eens over Layar. Het bedrijf maakt eenaugmented reality browser voor onder andere de iPhone en Androidtelefoons. Er zijn inmiddels een paar honderd miljoen van dat soortapparaten. Layar benut die technologie als hun platform. Ze kunnenstaan op de schouders van reuzen. Zonder in het vliegtuig testappen hebben ze in potentie honderden miljoenen klanten. Dat isfantastisch.

Familiebedrijf in iPad-hoesjes

Deze week zag ik een ander mooi voorbeeld van zo’nplatform-vernieuwer. Het bedrijf heet Miniot en is gevestigd inSchagen. Als ik op de website af mag gaan is het eenfamiliebedrijf, waarin de kids ook gewoon meewerken met pa &ma. Miniot maakt geen geen high tech software, maar gewoon houtenproducten. Houten hoesjes. Houten hoesjes voor de iPhone en deiPad. En ze zijn er gek van, dat kun je aan alles zien: alles isvan een prachtige, ambachtelijke kwaliteit.

Vorige week lanceerde Miniot zijn beschermhoes voor de iPad 2van Apple, die net uit is. De hoes bestaat uit lamellen, waardoorje hem op kunt rollen. Er zitten ook magneten in, waardoor de hoeszich als vanzelf aan de iPad vastkleeft. Het ziet er schitterenduit, een mooie houten kaft op zo’n high tech apparaat. En die iPadhoes is een internationale hit geworden.

Ik las voor het eerst over dit mooie Nederlandse product op eenAmerikaanse website. Sterker nog, ik las het op vijf verschillendeAmerikaanse websites. Toen ik zelf probeerde om zo’n hoes tebestellen bleek de website van Miniot plat te zijn gegaan. Ermoeten echt tienduizenden mensen tegelijkertijd geprobeerd hebbenom een hoes te bestellen. Dat is een probleem dat je graag hebt alsondernemer.

Doe als Miniot en Layar. Ontworstel je aan de Nederlandsepruikencultuur. Vind een platform waar je in kunt tappen opinternationale markten en ga er op door innoveren. Dan innoveren wemet z’n allen Nederland zo de crisis uit.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK