Stapelen en latere selectie goed voor HO
Zij keken daarbij enerzijds naar ongelijkheid in leerprestatiesen anderzijds naar ongelijkheid in onderwijskansen tussen kinderenuit verschillende sociale milieus, jongens en meisjes, enleerlingen van verschillende etnische achtergronden. Een van hunbelangrijkste conclusies is dat in landen met een sterkeonderwijsdifferentiatie er een grotere sociale ongelijkheid inleerprestaties is onder scholieren in het voortgezet onderwijs. Datwil zeggen dat de verschillen tussen kinderen uit hogere en lageresociale milieus groter zijn dan in landen met minderrichtingen.
De onderzoekers vonden geen bewijs voor de heersende opvatting datdifferentiatie leidt tot een stijging van het gemiddelde niveau oftot een daling van het aantal voortijdige schoolverlaters. Daarmeesluit het onderzoek aan op de kritische
Nederland kent internationaal gezien een relatief vroege selectie.Toch is er minder variatie in leerprestaties dan verwacht op basisvan zulke differentiatie. Wellicht kan dit verklaard worden door degrote mate van standaardisatie van het Nederlandseonderwijssysteem. Volgens Van de Werfhorst en Mijs kan een latereof minder rigide selectie van schooltype – gecombineerd methandhaving van het Nederlandse stelsel van beroepsonderwijs- de gelijkheid van kansen in het onderwijs vergroten. Zijpleiten er dan ook voor de brede brugklas (vmbo, havo, vwo) in erete herstellen en om indirecte leerwegen (bijvoorbeeld van vmbo naarhavo) te bevorderen. Hun
U leest de columns van Jonathan Mijs vanuit zijn onderzoeksplekin Berkeley op de pagina
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”