Willen we meer hoger opgeleiden of meer bètatechnici?
“Kiezen voor ‘hoger’ staat niet zelden gelijk aan ‘wegkiezen’ van techniek”. Dat heeft onder meer daarmee te maken “dat we het waarderen als jongeren in voltijds dagonderwijs doorstromen naar het hoger onderwijs in plaats van als vakman te gaan werken en hen op een later tijdstip alsnog de gelegenheid geven om in een traject van leren en werken hun loopbaan op weg naar hogere competentieniveaus voort te zetten. Dit wordt nog eens bevorderd door het no-regret karakter van het bètatechnisch vakkenpakket: je kunt er nog alle kanten mee op.
We zullen dus serieus onder ogen moeten zien of de 50% doelstelling en de 15%-doelstelling wel met elkaar verenigbaar zijn en, zo ja, onder welke condities. Op grond daarvan zal het hoger onderwijs, en wellicht in het bijzonder het hoger technisch onderwijs – een strategie moeten uitstippelen in de verhouding tussen beide doelstellingen.
U leest hier het discussiepaper 50% Hoogopgeleid in 2020 Wat kan het hoger onderwijs zelf doen? dat Frans de Vijlder schreef voor het Platform Bèta Techniek.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen
‘Wijze van instructie cruciaal voor succes blended onderwijs’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen