ScienceGuide staat voor verdieping. Dit is het platform waar de actualiteit en achtergrond elkaar ontmoeten op een inhoudelijke en doordachte wijze. Onder het uitklapteken vind je dus een toelichting, geheugensteun of voetnoot die de redactie of de auteur toevoegt. Dit doen wij om ervoor te zorgen dat wij in onze artikelen grondig en gedetailleerd in kunnen gaan op belangrijke details, zonder de lezer kwijt te raken.
De publieke waarde van het beroepsonderwijs
Nieuws |
de redactie
22 juni 2006 | Kunnen we van leraren verwachten dat zij zich ontwikkelen tot ondernemende professionals? Valt deze verwachting te rijmen met het aloude zelfbeeld van een altruïstische professional? In zijn oratie betoogt hoogleraar Sjoerd Karsten (UvA) dat sommige prestatieprikkels wel tot betere resultaten kunnen leiden, maar tegelijkertijd ongewenste neveneffecten oproepen.
De nieuwe hoogleraar beleid en organisatie van het beroepsonderwijs pleit tevens voor het versterken van de gemeenschapszin onder de professionals binnen onderwijsinstellingen. Dit leidt tot vermindering van de coördinatieproblemen binnen grote organisaties en ook tot minder stress en meer arbeidsvoldoening.