Almere wil Kennisstad worden
Mochten wij in oktober de IT-director van Seattle (de thuisbasis van Microsoft) begroeten, vorige week stonden relaties uit Australië op de stoep. Daarnaast is het boeiend om getuige te zijn van de groeiende gemeenschap van professionals, die werken bij bedrijven als UNET, Emexus en SARA. Niet alleen deze praktijkvoorbeelden hebben mijn vertrouwen in de mogelijkheden van Almere om uit te groeien tot een Kennisstad van internationale allure verder versterkt. Ook oudere werkervaringen leerden me dat je, onder een aantal succesvoorwaarden, een sterke (internationale) reputatie kan opbouwen.
Neem de economische faculteit van de Universiteit van Tilburg (UvT). Toen ik daar werkte in het midden van de jaren tachtig, was de Katholieke Hogeschool Tilburg – zoals de UvT destijds heette – een hoofdzakelijk op Nederland georiënteerde universitaire instelling zonder aparte Business School. Jaren later, in 2003, stonden de Tilburgse economen bovenaan de lijst van Europese onderzoekinstellingen op hun vakgebied En de TIAS Business school – begonnen in 1986 – behaalde dit jaar op de gezaghebbende Financial Times ranglijst een achtste plaats.
Kijk ook eens naar Surfnet. Deze organisatie biedt hoogwaardig internet voor onderwijs en onderzoek. Sinds de start eind jaren tachtig maakt zij deel uit van de mondiale kopgroep op dit werkgebied. In 1994 was zij de motor achter de oprichting van de Amsterdam Internet Exchange (de AMSIX). In de jaren daarna gaf Surfnet succesvolle impulsen aan de modernisering van breedbandnetwerken en –toepassingen in ons land. (Wilt u weten welke functionaliteit uw toekomstige computerwerkplek met echt breedband kan bevatten?
Wat is het succes achter beide organisaties? Kort samengevat dit. Allereerst: een relatief klein aantal goede mensen hebben in verschillende rollen – professional, manager, bestuurder – jarenlang stap voor stap met durf, doorzettingsvermogen en discipline de organisatie versterkt. Naast goed werk hebben zij in de afgelopen jaren een sterke identiteit ontwikkeld voor hun organisaties, waardoor ze steeds beter in staat waren om de gemeenschap van mensen verder uit te breiden. En, ‘last but not least’, hebben zij door hun focus en het maken van keuzes goed ingespeeld op veranderingen in de omgeving.
Nu de stichting Almere Kennisstad de komende vier jaar door kan gaan, is een belangrijke succesvoorwaarde vervuld: het vermogen om door te bouwen. Vanaf deze plaats dank ik allen voor de samenwerking in de afgelopen jaren. Maar vooral wil ik een ieder uitnodigen om mee te denken over de toekomst van deze unieke 30 jaar jonge stad, want als wij het gezamenlijk willen dan geldt ook voor de realisatie van Kennisstad het motto: ’t kan in Almere!
Peter van Eijk, Directeur Almere Kennisstad
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen