Eén bèta-profiel ‘helpt niet’
Dat helpt natuurlijk niet in de oplossing van het ‘bèta-probleem’. Een ander probleem is dat meisjes weinig kiezen voor een bèta-profiel. Het bestaan van twee bètaprofielen – naast Natuur en Techniek ook Natuur en Gezondheid, waarin niet alleen aandacht is voor de ‘harde’ bètavakken maar ook voor biologie – heeft de interesse van meisjes voor de bètarichting vergroot. Het zou jammer zijn deze winst te verspelen door de bètaprofielen weer tot één, ‘hard’ profiel samen te voegen. Verder heb ik in mijn brief aan de Kamer uitvoerig aangegeven dat de voorstellen domweg voor scholen en leraren niet uitvoerbaar zijn. De VO-Raad – de sectororganisatie van het Voortgezet Onderwijs – heeft dat inmiddels ook laten weten.
De stellingname, dat een dergelijk ‘gevraagd’ advies van gezaghebbende personen niet zo terzijde mag worden geschoven, verbaast mij. Ik heb waardering voor het vele werk van de commissie, maar ben zeker niet van plan een advies over te nemen omdat het van gezaghebbende personen afkomt. Van mij mag – dunkt me – worden verwacht dat ik adviezen op de inhoud beoordeel. Rust kan nooit de hoogste wijsheid zijn. Zeker. Sterker, ik réken de komende jaren op de innovatieve kracht van binnenuit het onderwijs. Maar scholen opzadelen met een vernieuwing waarvan bij voorbaat duidelijk is dat die onuitvoerbaar is, dat is een vorm van onrust waar ik mij verre van wil houden.” Aldus de bewindsvrouw in haar blog.
