Lector ‘nieuw leren’ bij Fontys
Onder het nieuwe leren verstaat Ros een professionele praktijk die recente wetenschappelijke inzichten in hoe kinderen leren, vertaalt in leerarrangementen. Die wetenschappelijke inzichten zijn nog niet eenduidig of ‘af’, maar wel substantieel. Het lectoraat wil innovatieve scholen steunen met praktijkgericht onderzoek, aansluitend bij de ontwikkeling en vragen van deze scholen. Het lectoraat wil daarmee een bijdrage leveren aan de kennisbasis over het nieuwe leren.
Samen met onder andere KPC Groep (een innovatie-instituut dat in opdracht van het Ministerie van OCW researchprojecten verzorgt in het kader van onderwijsvernieuwingen) wil het lectoraat kennis verzamelen over ‘wat werkt’ voor welke leerlingen en onder welke condities. Een belangrijke vraag daarbij is ook hoe toekomstige leerkrachten op hun nieuwe rollen en taken voorbereid kunnen worden.
Ros is in 1994 gepromoveerd op het thema coöperatief leren aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sindsdien heeft ze bij KPC Groep een aanstelling als onderwijsadviseur en onderzoeker. Ros werkte onder andere aan een nieuw onderwijsconcept voor basisscholen (Wittering.nl) en ondersteunt scholen bij de invoering van het nieuwe leren. Sinds 2006 heeft zij een taak als kennismanager binnen KPC Groep.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen