De Koran leren lezen
Door dit nader te bepalen is men in staat te begrijpen wat er op het spel staat bij de verschillende benaderingen van de tekst, ieder met hun voordelen en beperkingen. In de lezing zal Barlas niet één algemene conclusie presenteren. Enerzijds zal zij de problematische aspecten belichten van een seculiere moslimpolitiek die zich baseert op een verwerping van de Koran. Anderzijds zal zij ingaan op de bevrijdende mogelijkheden die inherent zijn aan de Koran, op voorwaarde dat de tekst in het licht van bepaalde theologische en hermeneutische grondbeginselen wordt gelezen.
Asma Barlas is hoogleraar politicologie en directeur van het Center for the Study of Culture, Race and Ethnicity aan het Ithaca College in New York. Zij is gepromoveerd in International Studies (Universiteit van Denver) en studeerde Engelse literatuur en filosofie aan de Universiteit van Punjab (Pakistan). Haar publicaties handelen over koranhermeneutiek, moslimseksuele politiek, islam en vrouwenrechten en Westerse houdingen ten opzichte van de islam. Zij is de auteur van Islam, Muslims, and the U.S.: Essays on Religion and Politics (2004), ‘Believing Women’ in Islam: Unreading Patriarchal Interpretations of the Qur’an (2002) en Democracy, Nationalism and Communalism: The Colonial legacy in South Asia (1995). Barlas werkt momenteel aan een boek waarin ze confrontaties tussen christenen en moslims vanuit historisch en theologisch oogpunt belicht. Barlas is in Pakistan geboren en woont nu in de VS.
Haar lezing in de aula van de UvA is op 8 mei, om 20.15 uur.
Meest Gelezen
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
Dijkgraaf wil zijn waaier doortrekken naar het onderzoek in het hbo en mbo
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
