Waarom blijven kennisvouchers liggen?
Panta rhei! Alles stroomt, ook kennis, maar de stroom van kennis naar kassa is niet vergelijkbaar met die van een rivier. Het is meer te vergelijken met een trage lavastroom die zijn weg zoekt en vaak onderweg stolt. Sinds jaar en dag zoekt Nederland naar een oplossing voor de kennisparadox: Nederland is goed in het produceren van kennis maar slaagt er maar matig in die kennis te verzilveren. Er zijn legio maatregelen ontworpen met de intentie om de stroom te versnellen.
Een van de recente instrumenten daarvoor is de kennisvoucher, een financiële aansporing aan de MKB-er om te gaan shoppen bij kennisinstellingen. Toch wordt slechts globaal de helft van deze tegoedbonnen ook daadwerkelijk besteed. Een voor de hand liggende reden is capaciteitsgebrek bij de kennisinstellingen. De komst van de vouchers heeft niet direct geleid tot meer uitvoeringscapaciteit bij de instituten!
Maar de oorzaak zit dieper. De researcher aan de kennisinstelling wil primair het onbekende ontsluiten en voor zijn resultaat – als het even kan – de Nobelprijs ontvangen. Hij/zij wordt ook beoordeeld op de originaliteit en de degelijkheid van deze zoektocht. Het onderzoek betreft vaak de ‘haarvaten’ van een domein.
Hoe anders is de ondernemer. Die is op zoek naar een oplossing voor zijn vraagstuk, als het even kan zonder onderzoek. Daarbij gaat het om het totale ‘organisme.’ Immers de oplossing moet ook praktisch vertaald kunnen worden in een geldgenererende activiteit. De tijdseenheid van de onderzoeker is zo’n vier jaar. Dat is bijvoorbeeld de periode die een AIO-er nodig heeft voor een promotie. De ondernemer denkt meer in dagen en weken.
De vraag dringt zich op: kunnen we dan maar beter stoppen met de inspanning om kennis tot kassa te brengen? Nee, zeker niet! Er zijn te veel voorbeelden waarbij het zoektocht met succes voor beide partijen wordt bekroond. Het geheim? Houd rekening met genoemde cultuurverschillen. Investeer in het opbouwen van een relatie, begin eenvoudig. Ondernemer: los acute problemen zelf op, eventueel met een gespecialiseerde adviseur. En onderzoeker: besef the proof of the pudding is in the eating!
Ton Schurgers, directeur United Brains, het samenwerkingsverband tussen TU/e, Fontys Hogescholen, TNO en ROC Eindhoven voor de doorgeleiding van vragen van het MKB aan kennisinstellingen
De eigen lectorale pagina Van Schurgers op ScienceGuide vindt u hier.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen