Oudere docent te vaak buiten beeld
Het SBO- onderzoek ‘Tevreden blijven werken in het onderwijs’ keek daarbij naar alle soorten onderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat onderwijspersoneel een hogere werkdruk ervaart dan personeel in andere overheidssectoren en de marktsector. Factoren die de werkdruk verminderen zijn een empathische stijl van leidinggeven en een hoge mate van autonomie voor de docent.
Directeuren en managers zeggen met ieder personeelslid functioneringsgesprekken te houden. Werknemers schetsen zelf een minder rooskleurig beeld: gemiddeld zegt 71 procent een formeel gesprek te hebben gehad. In het voortgezet onderwijs en in het mbo zegt 62 procent dat. Voor alle onderwijssoorten geldt dat de oudere leraar minder vaak functioneringsgesprekken heeft dan jongere leraren. Van de geïnterviewde werknemers hecht 89 procent waarde aan deze gesprekken.
Levensfasegericht personeelsbeleid richt zich op het langdurig gezond, inzetbaar en gemotiveerd houden van personeel, ongeacht leeftijd. Per individu kunnen wensen, doelen en mogelijkheden verschillen. Als personeelsbeleid en stijl van leidinggeven daarop zijn afgestemd, kan dat het onderwijs een hoog rendement opleveren. De medewerker werkt op zijn beurt in een gezonde en plezierige omgeving. De meeste scholen en onderwijsinstellingen zitten nog in een oriëntatie – of ontwikkelingsfase van het levensfasegericht personeelsbeleid. Hoe professioneler het HRM-beleid, hoe vaker de instelling dit personeelsbeleid voert.