Lagarde: meer geld voor kennis
De visie voor de komende jaren van Lagarde op de noodzakelijke ontwikkelingen in Nederland, als deel van de Eurozone, bouwt voort op de analyses die vanuit haar IMF eerder al aan de beleidsmakers in ons land zijn voorgehouden. Er is niet zo veel reden tot al te veel gesomber, de route is helder en ook doenlijk.
Het IMF prijst de al in gang gezette hervormingen, zoals op de woningmarkt. Nederland komt er wel, is best goed bezig, is de conclusie van Lagarde en haar analytici. Slechts op één punt moet er een tandje bij vanwege de toekomstige groei en economische bloei: flink extra investeren in onderwijs, kennis en R&D.
Ook Rehn en Van Rompuy
Die voorzet deden zowel EU-president Van Rompuy als de anders meestal streng-sobere Eurocommissaris Olli Rehn ook al in de richting van Nederland. Zo schreef Van Rompuy aan het kabinet-Rutte-I: [Nederland moet] “ervoor zorgen dat het corrigeren van het buitensporig tekort houdbaar en groeivriendelijk is, door de uitgaven op gebieden die van rechtstreeks belang zijn voor de groei zoals onderzoek en innovatie, onderwijs en opleiding, te ontzien.”
Van Rompuy liet de EU-regeringsleiders een jaar geleden tevens al concluderen: “While pursuing consolidation efforts, particular care must be given to prioritising expenditure that constitutes an investment in future growth, with a particular emphasis on education, research and innovation.” Lagarde heeft die boodschap nu nog eens herhaald in haar uitlatingen in de media tijdens haar bezoek, wijzend op de relatief geringe investeringen van ons land als hoogwaardige kennisnatie in onderzoek en kennisontwikkeling.
Dat is geen toeval, want ook zij zal in het Sociaal Akkoord van kabinet en sociale partners het accent op kennis, onderwijs en investeringen op dit terrein niet hebben aangetroffen. De rol van investeringen in onderwijs, onderzoek en kennis juist in crisistijden blijft daarin namelijk buiten beeld, ondanks die internationale aanmaningen.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap