Beter leren van tegenpool
In haar proefschrift ‘Networking for Learning: the Role of networking in a lifelong learner’s professional development’ stelt Rajagopal de hypothese dat netwerken een leerstrategie is, waarbij conversaties met anderen leiden tot het heroverwegen van ideeën (reassessment of thoughts) en tot het begrijpen van ervaringen (sensemaking of experiences).
Vooral contact met gelijkgestemden
Het heroverwegen van deze ideeën gebeurt vooral in contact met andersdenkenden, niet in contact met gelijkgestemden. Toch bevatten veel sociale netwerken een systeem van aanbevelingen gebaseerd op overeenkomsten. Op die manier komen lerenden vooral in contact met mensen die hetzelfde over zaken denken als zij.
Rajagopal onderzocht of het niet beter was om aanbevelingen te doen op basis van verschillen. Voor haar experiment gebruikte de OU-onderzoeker de tool Scoop.it waarmee veel mensen nieuws verzamelen en delen. Ze maken zo een persoonlijke ‘bibliotheek’ van wat zij interessant vinden. Rajagopal zocht naar personen die informatie hadden verzameld en becommentarieerd over ‘educational technology’, ‘networked learning’ en ‘higher education’.
Meer geprikkeld tot contact
Op basis van tekstanalyse deelde ze de geselecteerde personen in en rangschikte ze naar gelijkheid/ongelijkheid. Vervolgens deed ze deze personen een aanbeveling en vroeg ze de aanbeveling te beoordelen. De resultaten bevestigden haar hypotheses: als de aanbeveling gedaan werd op basis van ongelijkheid, dan was men meer geprikkeld en meer geneigd om contact te zoeken. Daardoor is de kans dat ze leren van die ander dus ook een stuk groter.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd