Blind vertrouwen op het vakmanschap van docenten? Liever niet
Opinie | door Alex Steenbreker
18 februari 2020 | Vorige week schreef Menno van der Schoot een gloedvol betoog tegen het gebruik van zogenaamde rubrics – digitale beoordelingsformulieren – in het hoger onderwijs. Ze leiden tot schijnobjectiviteit en vormen een exponent van een verantwoordingscultus die het vakmansoordeel van docenten wantrouwt, vindt hij. Alex Steenbreker, pas afgestudeerd, reageert. Verdient het vakmanschap van docenten wel meer vertrouwen?

Menno van der Schoot benadrukte op ScienceGuide (‘Een scriptiebeoordeling past niet in een schemaâ
Om artikelen van ScienceGuide te lezen dient u ingelogd te zijn. Log hier in voor toegang tot artikelen.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.
Geen medewerker of student van een hoger-onderwijsinstelling? Klik hier om een zakelijk abonnement op maat af te sluiten.

Alex Steenbreker : Gedrags- en neurobioloog (Bsc)
Alex Steenbreker (1996) voltooide afgelopen jaar haar bachelor gedrag- en neurobiologie cum laude. Ze is daarnaast oprichtster van Dawning, waar ze lezingen geeft en scholieren en studenten begeleidt, en van Leerpunt ADD, een informatieve website over succes met AD(H)D.
Meest Gelezen
Lectoraten moeten steeds vaker achter het geld aanlopen, waarschuwen lectoren
Nederland onderschat baten internationalisering door gebrekkige stayrate-metingen
Citatiebias remt loopbanen vrouwelijke wetenschappers, waarschuwt Delftse onderzoeker
Kies Europa, horen Amerikaanse wetenschappers – maar wie gaat dat betalen?
‘Laat praktijkonderzoekers het gat tussen wetenschap en samenleving dichten’
