‘Free riding brengt het hoger onderwijs in de problemen’
Opinie | door Mariëtte van den Hoven
2 april 2024 | Docenten geven groepsopdrachten vanuit een pedagogische overweging. Meeliftgedrag van studenten ondermijnt dat. Docenten kijken bij de beoordeling echter vooral naar het groepsresultaat en zelden naar het proces, schrijft AUMC-hoogleraar Mariëtte van den Hoven, tevens voorzitter van het Netherlands Research Integrity Network. Dat stimuleert een onverantwoordelijke houding bij studenten en brengt de onderwijskwaliteit in het geding, betoogt ze.

Iedereen kent het wel: bij een groepsopdracht is er minstens één groepje met een student die zich
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief!
Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Meest Gelezen
Na twaalf uur debat lijken bezuinigingen op hoger onderwijs onomkeerbaar
Universiteiten willen Toets Anderstalig Onderwijs van tafel
‘Universiteitsbestuurders doen doelbewust aan ontkoppeling ‘woke’ en racisme’
‘Docent cruciaal bij bevordering zelfregulerend leren’
‘Normalisering schaduwonderwijs vergroot druk op armere gezinnen’
