Muziek in de schepping
De grote verhalen uit de Westerse traditie kunnen een rol spelen bij het vormgeven aan identiteit van basisscholen. Het scheppingsverhaal uit de bijbel is zo’n verhaal, dat op christelijke en openbare basisscholen wordt verteld.De lessenserie MUZIEK IN DE SCHEPPING is een voorbeeld van good practice van christelijk onderwijs in de huidige geseculariseerde multiculturele samenleving. Leerlingen van de bovenbouw van de basisschool beleven op een verrassende manier het scheppingsverhaal opnieuw. Muziek speelt daarbij een grote rol. Een nieuwe uitgave van het Centrum voor Levensbeschouwing, ontwikkeld door het lectoraat ‘Ontwikkeling Veelvuldig Christelijk Basisonderwijs’ van de Christelijke Hogeschool Nederland.
Basis voor het project vormt een lessenserie van basisschooldocent Wigcher Verstraete, die door lector Ina ter Avest en Elize Ritzema verder werd ontwikkeld. Muziek speelt een belangrijke rol in het project. Daarom is er een cd met muziekfragmenten van Die Schöpfung van Joseph Haydn, in een uitvoering door het CHN-koor. Luisteren naar het verhaal van de schepping doet een beroep op de verbeeldingskracht van de leerling; muziek illustreert het verhaal en raakt het gevoel.
Met MUZIEK IN DE SCHEPPING wordt vier weken tijdens de middaglessen gewerkt. Eventueel kan voor een aangepaste tijdsduur worden gekozen. Het project bestaat uit een docentenhandleiding, een cd een leerlingenboekjes.
Prijzen
Set van 1 docentenhandleiding, 1 cd,
25 leerlingenboekje: € 75,-
Losse leerlingenboekjes, per 5: € 10,-
Informatie
lectoraat CHN, Rengerslaan 8,
8917 DD Leeuwarden
T (058) 244 14 31 (ma/di)
Besteladres
Centrum voor Levensbeschouwing,
Rengerslaan 10, 8917 DD Leeuwarden
T (058) 251 15 65
E info@centrumvoorlevensbeschouwing.nl
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
‘Wijze van instructie cruciaal voor succes blended onderwijs’