Rotterdamse haven heeft perspectief
Het onderzoek van Wouter Jacobs is toegepast op drie havensteden: Rotterdam, Los Angeles-Long Beach en Dubai. In Rotterdam was de veranderende vraag in de mondiale containersector en de toenemende concurrentie aanvankelijk slecht te rijmen met de bestaande structuur van het gemeentelijke havenbedrijf. Gevolg was een afnemend marktaandeel in het laatste decennium. Na een moeizaam politiek proces is de verzelfstandiging van het gemeentelijke havenbedrijf strategisch gekoppeld aan het besluit tot de aanleg van de Tweede Maasvlakte.
Door de verzelfstandiging kan het havenbedrijf zich commerciëler en strategischer opstellen richting klanten. Bovendien hoeft het geen verantwoording meer af te leggen aan de gemeenteraad over het dagelijkse beleid op het gebied van tarieven, investeringen en contractuele afspraken. Door de verzelfstandiging kon ook het rijk een belang van een derde nemen in het havenbedrijf, dat vervolgens kan worden gebruikt om de aanleg van de Tweede Maasvlakte te financieren. Met die Tweede Maasvlakte heeft Rotterdam een grote troef in handen voor toekomstige groei, aldus Jacobs.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
‘Wijze van instructie cruciaal voor succes blended onderwijs’