4 jaar na Van Gogh
Een politiek-maatschappelijke discussie over de grenzen van het integratiedebat, over welke uitingen wel en niet acceptabel zijn, of over welke waarden iedereen dient te onderschrijven en welke ‘onderhandelbaar’ zijn, is nooit van de grond gekomen. Is het verstandig deze discussie alsnog te voeren? Is het huidige politiek- maatschappelijke klimaat bevorderlijk voor het komen tot een harmonieuze samenleving?
Deze en andere vragen staan centraal in het debat dat De Haagse Hogeschool en Stichting Synthesis op woensdag 26 november 2008 organiseren. Sadik Harchaoui, voorzitter van de Raad van Bestuur van Forum, en James Kennedy, hoogleraar in de geschiedenis van Nederland aan de UvA, geven hun visie op de huidige Nederlandse interculturele omgangsvormen.
Harchaoui gaat in op de alledaagse praktijk van overheden, bedrijven en organisaties en spreekt zich uit over de wenselijke omgangsvormen en de voorwaarden waaronder deze zich kunnen wortelen. Kennedy plaatst de Nederlandse tradities en problemen in de omgang met diversiteit in het perspectief van Amerikaanse praktijken, die in sommige opzichten voor Nederland als voorbeeld kunnen dienen. Beide sprekers gaan na hun lezing in discussie met betrokkenen uit de dagelijkse interculturele praktijk, waaronder studenten en medewerkers van De Haagse Hogeschool.
Het debat staat onder leiding van Paul Schnabel, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau en bestuurslid van de Stichting Synthesis.
Programma
16.30u Welkom middagvoorzitter Paul Schnabel
16.35u Lezing Sadik Harchaoui
17.00u Lezing James Kennedy
17.25u Vragen / korte pauze
17.35u Forumdiscussie
18.30u Borrel
Het debat vindt plaats in de Aula van De Haagse Hogeschool, Johanna Westerdijkplein 75 te Den Haag. U bent van harte uitgenodigd.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
‘Wijze van instructie cruciaal voor succes blended onderwijs’