• A
  • A
  • Lam Gods digitaal wonder

    - In 1432 onthulden de gebroeders Jan en Hubert van Eyck het meest unieke schilderij in de Nederlanden: ‘het Lam Gods.’ In 2012 kunnen we tot in het kleinste detail tot zelfs onder het verfoppervlak inzoomen dankzij online open access ontsluiting van dit mystieke meesterwerk.

    Een unieke website, gefinancierd door de Getty Foundation en gecoördineerd door Ron Spronk (Radboud Universiteit), toont beelden van het Lam Gods die gemaakt zijn met infrarood reflectografie en röntgenapparatuur tijdens een conservatiebehandeling en restauratiestudie in 2010.

    Ze vormen een kostbare informatiebron vormen voor wetenschappers, conservatoren en kunstliefhebbers over de hele wereld. En dat op een detailniveau als zelden vertoond bij een dergelijk kwetsbaar en groot laat-middeleeuws werk. Ook vormen de nu beschikbaar gekomen hoge-resolutiebeelden een ideaal werkinstrument bij de restauratie die in het najaar van 2012 van start gaat.

    Nooit eerder geziene kwaliteit

    "De beelden op de website zullen kunsthistorici voor vele jaren de kans bieden om het Lam Gods en de gebroeders Van Eyck te bestuderen," vertelt Spronk. "Nu hebben wetenschappers toegang tot onderzoeksmateriaal van een unieke en nooit eerder geziene kwaliteit, zowel op als onder het verfoppervlak. We hebben doelbewust gekozen voor een open-sourcebenadering tot de beelden. We hopen ook andere projecten aan te zetten tot een dergelijk gebruik van interactieve beeldvormingstechnieken in hoge resolutie voor de technische studie van kunstwerken."

    Het Lam Gods Jan van Eyck

    De Aanbidding van het Lam Gods is niet alleen ongekend rijk aan details in de figuren, hun uitdossing en hemelse gestalten, maar ook in het paradijselijke landschap waarin zij bewegen. Bovendien is het een enorm schilderstuk. Van Eycks meesterwerk bestaat uit 18 afzonderlijke eiken panelen en hangt in de Villakapel in de Gentse Sint-Baafskathedraal.  Deel van de fascinatie van het Lam Gods is inmiddels het mysterie rond de diefstal van enkele van die panelen in 1934 en het nimmer teruggevonden paneel van 'de Rechtvaardige Rechters'.

    Door middel van het samenwerkingsproject van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK), Lukasweb en de Vrije Universiteit Brussel. Financiële steun kwam van de Amerikaanse Getty Foundation, met aanvullende steun uit het Open Access-budget van NWO, komt het meesterwerk nu digitaal tot leven. 


    Gerelateerd nieuws:
    28 augustus  Bussemakers staanplaats
    22 augustus  UMC's grote bron van kennis
    22 augustus  NVAO waarschuwt universiteiten
    22 augustus  Lerende docenten gezocht
    21 augustus  HBO rijdt niet mee
    19 augustus  Vrouwen gevraagd