• A
  • A
  • Overheid aan zet bij OER

    - Met de stappen van ons land als EU-voorzitter naar ‘Open Access’ in de wetenschap moet hier doorgezet worden, stelt emeritus UNESCO OER hoogleraar Fred Mulder. “Nu Nederland zich zo sterk heeft gemaakt voor het doorvoeren van OA ligt het voor de hand om dit ook te doen voor Open Educational Resources.”

    In een blog op de site van SURF, juicht Mulder het toe dat de Nederlandse bewindslieden zich het afgelopen half jaar zo sterk hebben gemaakt voor het slechten van de betaalmuur in de wetenschap. Volgens de oud-rector van de Open Universiteit mag het hier niet bij blijven. “Er is nog meer werk aan de winkel.”

    Volgende stap na Open Access

    Volgens Mulder strekt deze nieuwe openheid zich uit over verschillende domeinen. “Van software en wetenschappelijke productie tot en met creatieve output en leermaterialen.” Dat zijn de Open Educational Resources (OER) waar “de voor open access aangehaalde logica over publieke financiering evenzeer van toepassing is.”

    “Nu Nederland zich zo sterk heeft gemaakt voor het doorvoeren van OA ligt het voor de hand om dit ook te doen voor OER,” schrijft Mulder. “Daarmee zou ons land zijn met de mond beleden steunen voor de 2012 Paris OER Declaration van UNESCO omzetten in concrete actie. In die Verklaring worden tien aanbevelingen gedaan voor overheden. De laatste luidt: “Encourage the open licensing of educational materials produced with public funds”, en ja, die is van hetzelfde slag als de hiervoor aangehaalde logica.”

    Nederland loopt volgens Mulder internationaal voorop waar het gaat om het promoten van Open Educational Resources. Hij pleit voor een bottom-up benadering die geflankeerd wordt door een top-down-aanpak. “Een nationaal OER-beleid kan niet gemist worden.”

    Samenleving kan vruchten plukken

    “De verwachte ‘opbrengst’ voor de samenleving is groot: voor alle burgers die willen leren, van welke leeftijd en snit dan ook, voor docenten, onder meer in hun verrijkte rol als (mede)ontwikkelaar van leermaterialen en maatwerker, voor alle onderwijsinstellingen, waarbij diversiteit geen probleem is maar gekoesterd wordt, voor het bedrijfsleven dat een goed opgeleide en permanent verder te scholen beroepsbevolking nodig heeft, en voor een overheid die financiert, faciliteert, stimuleert en garant staat voor een optimale toegankelijkheid, goede kwaliteit en doelmatigheid van ons onderwijs.”

    Mulder hoopt dan ook dat de Nederlandse overheid na het succes rond Open Access ook voor wat betreft Open Educational Resources actiever zal gaan optreden. “Indien OCW zijn houding van afzijdigheid van een nationaal OER-beleid zou omzetten in een stapsgewijze uitvoering van een nationaal plan voor OER en het principe van delen, gefundeerd door de hier beschreven logica, zou Nederland ook zijn deuntje internationaal met recht mee kunnen blazen.”

    U leest de volledige blog van Fred Mulder op SURF.nl hier