Betrokken medewerker levert concurrentievoordeel op
Want een grote affectieve betrokkenheid leidt uiteindelijk tot concurrentievoordeel, aldus promovendus Cor de Man, hoofd commerciële zaken en marketing bij BSW Bedrijven Breda.
De Man stelt dat het belangrijk is om in alle deelgebieden van de organisatie net wat slimmer en beter te werken dan de concurrent. Idealiter is een organisatie dan ook een samenhangend geheel van affectief betrokken werknemers dat tot doel heeft de klanten optimaal te bedienen, en dat bovendien sneller, beter en goedkoper te doen dan de concurrentie.
Een grotere betrokkenheid van werknemers kan onder andere worden bereikt door opleidingen en trainingen beter aan te laten sluiten op het ontwikkelvermogen van de werknemer. Ook beïnvloeden nevenzaken (locatie, sfeer, samenstelling van de groep) het beeld dat de werknemer van de organisatie heeft en stimuleren deze nevenzaken het versterken van contacten met collega’s.
Uit De Mans promotieonderzoek komt naar voren, dat organisaties die al vroeg in de arbeidsrelatie met hun medewerkers afspraken maken en nakomen, een stevigere betrokkenheid tussen medewerker en organisatie ontwikkelen. Organisaties wordt dus aangeraden om de verwachtingen van de werknemer voor en tijdens de beginperiode van de arbeidsrelatie goed te managen, waarbij het beter is meer te doen dan te beloven.
Verder benadrukt De Man de noodzaak om nauwkeurigheid en vertrouwelijkheid in acht te nemen bij het onderzoeken van het ontwikkelvermogen van een werknemer. Door de huidige trends waarin organisaties op grote schaal samenwerkingsverbanden en fusies aangaan, zou de werknemer met een ‘zwakker’ ontwikkelvermogen ‘buiten het bedrijf’ kunnen komen te staan.
Wordt die nauwkeurigheid en vertrouwelijkheid niet in acht genomen, kan het beeld dat werknemers van hun organisatie hebben negatief worden beïnvloed. Hun betrokkenheid neemt dan af en kan leiden tot een mindere prestatie van de organisatie.
