Bèta’s weer tv-stereotype
Bèta-studenten worden deze zomer verblijd met de uitnodiging zich voor gek te zetten op tv. Althans de heren onder hen. Eyeworks TV benaderde onder meer de bèta’s van de RU voor een Nederlands/Vlaamse versie van Beauty & The Nerd, die het precieus omschrijft als “een sociaal experiment waarin acht mooie dames worden gekoppeld aan acht intelligente mannen. De gevormde koppels moeten samen diverse opdrachten doen zoals computers repareren en kaart lezen. En omdat de vrouwen compleet andere interesses hebben dan de mannen levert dat grappige situaties op.” Opmerkelijk is dat de universiteit dergelijke collectieve mailings aan haar studenten accepteert. Eyeworks benadrukt uitvoerig dat het om ‘intelligente heren met humor’ zou moeten gaan. De verfijnde formulering darvoor is onder meer: “En NEE!!!! Ik ben niet op zoek naar mannen met zo’n pleister op hun bril!”, maar toch wel naar ‘heren die beter kunnen kletsen over natuurkunde of het nieuws dan over shoppen en kleding.’
Wie het Amerikaanse format van dit programma kent, weet dat het een ongebreidelde bijdrage vormt aan het stereotyperen van bèta’s als nerds met een sneu kneuzenimago. Eyeworks speelt in elk geval vaardig in op ‘de Ollander in de student’ want men moet “in september beschikbaar zijn om 2 weken kostenloos in een prachtige villa in Belgie te verblijven.” Zelfrespect of inzet bij het nieuwe studiejaar dicht Eyeworks de bètamannen in het HO in elk geval dus niet toe.