Studievertraging leidt tot sneeuwbaleffect

Nieuws | de redactie
3 juli 2006 | Als een student een vak niet haalt en deze in een later stadium probeert in te halen, leidt dat vaak tot extra vertraging, zo blijkt uit onderzoek van het Onderwijs Evaluatie Rapport (OER) onder studenten van de Universiteit Utrecht. Dit speelt vooral een rol bij beruchte struikelvakken als Statistiek bij Sociale Wetenschappen.

De meeste studenten met studievertraging gaan niet harder studeren: meer dan de helft van de studenten past zijn studiehouding niet aan als hij studievertraging oploopt. Dit komt mede doordat studenten nevenactiviteiten zoals hobby’s en uitgaan ook belangrijk vinden. Over de geboden studiebegeleiding in geval van studievertraging is maar 29,5% van de geënquêteerde studenten tevreden. Ook het tutorsysteem functioneert voor de meeste betrokkenen niet ideaal, zo blijkt uit de enquête van het OER waaraan 1077 studenten, docenten en studieadviseurs meededen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK