Jos Elbers brengt nuance aan
“Wat ontbreekt, is structuur. Kijk naar Amerika, daar hebben universiteiten ‘ Centers of entrepeneurship’ opgericht, waarin ondernemerschap als concept integraal in het onderwijs zit. Bruins heeft samen met EZ- collega Karien van Gennip plannen voor zulke centra. Bruins: “Ik denk dat wij ook hier in Nederland dit soort ‘ centers of entrepeneurship ’ goed kunnen gebruiken. We zetten ons dan ook in om dit te realiseren.”
De bewindsman wil meer ruimte om nieuwe initiatieven te stimuleren, maar zei wel: “Niet alles in een keurslijf. Niet alles dichtregelen. Wie meer wil, moet meer kunnen krijgen. Wie van de gebaande paden af wil moet dat kunnen. Dat maakt het spannend en inspirerend. En dat maakt vernieuwing mogelijk.”
CvB-voorzitter Jos Elbers vindt dat het debat over de positie van docenten in het hoger onderwijs de verkeerde kant op gaat. Het werkplezier van docenten zou worden vergald door managers, zo is de veelgehoorde klacht. Elbers: “Niet iedereen beschouwt mij als een man van de nuances. Terecht of niet, toch wil ik graag wat nuanceringen aanbrengen in deze discussie. Ook volgens mij bestaat er geen onderwijssysteem dat de nieuwsgierige, inspirerende en bevlogen docent, de docent met passie kan vervangen. Daarover geen verschil van mening.”
“Ik zeg niet dat alle managers in het onderwijs voldoen aan het ideale profiel. Wat ik wel zeg is dat de tegenstelling tussen docent en manager een oneigenlijke is. De tegenstelling tussen een docent en een slechte manager – of andersom: tussen een manager en een slechte docent – die snap ik wel. Maar ik verzet mij tegen de trend om een scheiding aan te brengen tussen beroepsgroepen die elkaar nodig hebben. De boodschap is dat we moeten convergeren en niet divergeren. Dat is de nuance die ik graag aanbreng.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd