Accreditering opleidingen ter discussie

Nieuws | de redactie
3 oktober 2006 | De Kamer voert morgen het eerste inhoudelijke debat met staatssecretaris Bruins en vanuit de studenten klinkt meteen een kritische waarschuwing. Het voorstel om meer te koersen op instellingsaccreditatie houdt volgens Sebastiaan den Bak van het ISO in, dat de overheid daarbij gaat controleren of de instellingen zichzelf goed controleren. Tegen ScienceGuide stelt de studentenvoorzitter, dat het voor de kwaliteitsbeoordeling en informatie aan studenten noodzakelijk blijft dat opleidingen als zodanig beoordeeld en geaccrediteerd worden.

“Ik kan mij best voorstellen, dat binnen het systeem van kwaliteitszorg aanpassingen mogelijk zijn om het wat minder complex en het effectiever te maken. Je kunt bijvoorbeeld op instellingsniveau gemeenschappelijke aspecten als de faciliteiten voor studenten en medewerkers of medezeggenschap en  kwaliteitsbewaking laten analyseren en accrediteren. Maar de specifieke inhoud en kwaliteit van opleidingen moeten zélf geaccrediteerd blijven worden.”

Het ISO vindt het bovendien van belang “dat de inspectie is op dit moment bezig met de evaluatie van het huidige systeem van kwaliteitscontrole. Uit de tussentijdse conclusies blijkt dat er mogelijkheden te over zijn voor aanpassingen die het huidige systeem effectiever maken. De volledige evaluaties en verbeteringen van het huidige systeem zouden daarom beter afgewacht kunnen worden voordat daar ineens grote veranderingen in worden aangebracht. Laten we ons niet op glad ijs gaan begeven,” waarschuwt Den Bak daarom.




«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK