Agenderen sleutel verkiezingssucces
Nieuws | de redactie
9 november 2006 | Hans Hoeken kijkt met meer dan gewone belangstelling naar de verkiezingscampagne. Als hoogleraar Bedrijfscommunicatie te Nijmegen ziet hij zijn vak als het ware voor zijn eigen ogen zich ontwikkelen en transformeren. En ziet hoe politieke partijen daar met vallen en opstaan van leren.
Klopt het beeld dat de campagnestrategen van politieke partijen steeds meer leunen op strategieën van bedrijven?
“Er zijn zeker parallellen, en campagnestrategen zullen zeker kennis nemen van inzichten bij bedrijven. Bedrijven worstelen in hun uitingen met het gebrek aan onderscheid. Motorola kan niet uitleggen wat er zo anders is aan zijn mobieltje dan Nokia, en leg maar eens uit wat het verschil is tussen een AEG of een Bosch. Dat is ook een probleem voor politieke partijen. In hun uitingen leggen bedrijven daarom louter nog accent op reputatie. Dit gebeurt aan de hand van wat we issuemanagement noemen: onderwerpen die bedrijven niet gunstig uitkomen proberen ze van
Klopt het beeld dat de campagnestrategen van politieke partijen steeds meer leunen op strategieën van bedrijven?
“Er zijn zeker parallellen, en campagnestrategen zullen zeker kennis nemen van inzichten bij bedrijven. Bedrijven worstelen in hun uitingen met het gebrek aan onderscheid. Motorola kan niet uitleggen wat er zo anders is aan zijn mobieltje dan Nokia, en leg maar eens uit wat het verschil is tussen een AEG of een Bosch. Dat is ook een probleem voor politieke partijen. In hun uitingen leggen bedrijven daarom louter nog accent op reputatie. Dit gebeurt aan de hand van wat we issuemanagement noemen: onderwerpen die bedrijven niet gunstig uitkomen proberen ze van
Bedrijven beijveren zich om topics die gunstig voor ze uitpakken in het debat te brengen. Dus in pla
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief!
Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu