Intrinsieke motivatie verhoogt kwaliteit docent

Nieuws | de redactie
29 november 2006 | Er blijkt een interessante relatie te zijn tussen de motivatie van studenten om leraar te worden en hun verwachte loopbaan als leraar. Hoe meer studenten vanuit hun hart kiezen voor een lerarenopleiding – bijvoorbeeld minder vanuit de gedachte dat de opleiding makkelijk zou zijn of dat men later makkelijk in deeltijd kan werken- hoe meer zij studeren vanuit een gedrevenheid voor het vak. Studenten die vanuit deze motivatie studeren blijken ook betere leerkrachten te worden.


Daarnaast blijkt dat deze studenten een hogere verwachting hebben van de duur van hun loopbaan als leerkracht. En mochten zij alsnog het onderwijs verlaten, dan is het voor deze groep onwaarschijnlijker dat de overweging te maken heeft met het onderwijs zelf. Voor studenten die zonder gedrevenheid de lerarenopleiding doen ligt dit anders. Zij zien na de opleiding sneller de vervelende kanten van werken in het onderwijs en de positieve kanten van werken buiten het onderwijs.

Tevens blijkt uit de Loopbaanmonitor voor het onderwijs dat afgestudeerden van de lerarenopleiding die na hun opleiding buiten het onderwijs zijn gaan werken -om redenen die niet met het onderwijs zelf te maken hebben- terug te winnen zijn voor het onderwijs. Voorwaarden hiervoor zijn het bieden van bijscholingscursussen, meer ruimte geven voor eigen ontwikkeling, maar ook het verbeteren van arbeidsvoorwaarden.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK