Intrinsieke motivatie verhoogt kwaliteit docent
Daarnaast blijkt dat deze studenten een hogere verwachting hebben van de duur van hun loopbaan als leerkracht. En mochten zij alsnog het onderwijs verlaten, dan is het voor deze groep onwaarschijnlijker dat de overweging te maken heeft met het onderwijs zelf. Voor studenten die zonder gedrevenheid de lerarenopleiding doen ligt dit anders. Zij zien na de opleiding sneller de vervelende kanten van werken in het onderwijs en de positieve kanten van werken buiten het onderwijs.
Tevens blijkt uit de Loopbaanmonitor voor het onderwijs dat afgestudeerden van de lerarenopleiding die na hun opleiding buiten het onderwijs zijn gaan werken -om redenen die niet met het onderwijs zelf te maken hebben- terug te winnen zijn voor het onderwijs. Voorwaarden hiervoor zijn het bieden van bijscholingscursussen, meer ruimte geven voor eigen ontwikkeling, maar ook het verbeteren van arbeidsvoorwaarden.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap