Leraren in spe keren zich tegen Nieuw Leren
De studenten pleiten voor meer contacturen. “Studenten worden zonder voldoende begeleiding in het diepe gegooid. Zij kunnen niet weten wat ze moeten leren, maar moeten hun lesstof wel bij elkaar googelen. Zij zijn te veel tijd kwijt om zich te bewijzen d.m.v. verslaglegging van hun proces en krijgen hier te weinig en kwalitatief slechte feedback op. Docenten worden ‘integrale’ docenten; zij moeten van alles alles weten, maar weten uiteindelijk van veel te weinig, of krijgen te weinig de mogelijkheid hun kennis over te brengen.
Aangeboden kennis is te beperkt tot direct toepasbare kennis en tot vaardigheden; in een algemene kennisbasis wordt niet voorzien. Wij zijn tegen dit onderwijsmodel! Onze school moet geen proeftuin zijn voor onderwijsinnovaties. Wij willen minder geld naar innovatie en management en meer naar kwalitatief goed onderwijs!”
De studenten vinden dat nu te veel aandacht wordt besteed aan verslaglegging van en reflectie op het leerproces; zij willen graag meer vakinhoudelijke kennis verwerven. Ook willen ze concreter gestuurd worden bij het opstellen van hun POP; docenten moeten studenten duidelijker maken wat ze moeten leren en waaraan ze moeten voldoen. Met strakkere richtlijnen voor het maken van werkstukken, kunnen docenten werkstukken ook sneller nakijken. Hierdoor houden ze meer tijd over voor inhoudelijke overdracht, zo menen de studenten.
Lees hier de brief van Eureka aan de minister en staatssecretaris van OCW
Meer artikelen over dit onderwerp vindt u op onze pagina Nieuw Leren
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap