Advocaten kunnen beter kennismanagement doen

Nieuws | de redactie
22 december 2006 | Nederlandse advocaten blijken hun vakkennis wel te delen binnen de eigen afdeling, maar veel minder met kantoorgenoten buiten die afdeling. Het overdrachtelijke wiel wordt daardoor meer dan eens uitgevonden. Dat concludeert Martin Apistola uit onderzoek dat hij op de VU deed naar kennismanagement door enkele grote Nederlandse advocatenkantoren. Hij signaleert ook dat het belang van de kennis die is verkregen door ervaring of intuïtie door advocatenkantoren wordt onderschat.


Het onderwerp kennismanagement is sterk in opkomst, ook binnen de advocatuur. Er is echter nog maar weinig bekend over hoe dit binnen de Nederlandse advocatenkantoren in zijn werk gaat. Het onderzoek van Apistola brengt daar verandering in. Als advocatenkantoren al een duidelijke strategie voor kennismanagement hebben dan is die doorgaans gericht op expliciete kennis. Dat is kennis die kan worden vastgelegd, bijvoorbeeld in een juridisch handboek of een database. Advocatenkantoren zijn zich vaak niet bewust dat slechts een klein deel van de kennis van advocaten expliciet is.

De meeste (en meest waardevolle) kennis die nodig is om complexe problemen op te lossen, is juist gebaseerd op jarenlange ervaring, intuïtie en creativiteit. Deze impliciete kennis is vaak (deels) onbewust en kan daardoor moeilijk expliciet gemaakt worden. Impliciete kennis komt vaak naar voren in de handelingen en vaardigheden van mensen. Deze kennis kan wel gedeeld worden, bijvoorbeeld door demonstratie of door imitatiegedrag binnen socialisatieprocessen op kantoor. Hoewel de onderzochte advocaten vooral hechten aan persoonlijk, face-to-face contact, beschikken de onderzochte advocatenkantoren vooral over hulpmiddelen voor het vastleggen en delen van expliciete kennis zoals databases.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK