Advocaten kunnen beter kennismanagement doen
Het onderwerp kennismanagement is sterk in opkomst, ook binnen de advocatuur. Er is echter nog maar weinig bekend over hoe dit binnen de Nederlandse advocatenkantoren in zijn werk gaat. Het onderzoek van Apistola brengt daar verandering in. Als advocatenkantoren al een duidelijke strategie voor kennismanagement hebben dan is die doorgaans gericht op expliciete kennis. Dat is kennis die kan worden vastgelegd, bijvoorbeeld in een juridisch handboek of een database. Advocatenkantoren zijn zich vaak niet bewust dat slechts een klein deel van de kennis van advocaten expliciet is.
De meeste (en meest waardevolle) kennis die nodig is om complexe problemen op te lossen, is juist gebaseerd op jarenlange ervaring, intuïtie en creativiteit. Deze impliciete kennis is vaak (deels) onbewust en kan daardoor moeilijk expliciet gemaakt worden. Impliciete kennis komt vaak naar voren in de handelingen en vaardigheden van mensen. Deze kennis kan wel gedeeld worden, bijvoorbeeld door demonstratie of door imitatiegedrag binnen socialisatieprocessen op kantoor. Hoewel de onderzochte advocaten vooral hechten aan persoonlijk, face-to-face contact, beschikken de onderzochte advocatenkantoren vooral over hulpmiddelen voor het vastleggen en delen van expliciete kennis zoals databases.