‘Kwaliteitsdiscussie moet niet verstommen in cynisme’
“1) Saneren in de dictatuur van de methode. Schoolboeken moeten slanker en goedkoper. Minder plaatjeswoeker, cdroms en cassettebandjes; veel liever slim samenspel met internet.
Grootscheeps terugdringen van werkboeken en andere voorgedrukte invuloefeningen. Leer de leerlingen liever fatsoenlijk notities maken, een zeer nuttige vaardigheid voor hun verdere leven.
2) Parallel hieraan: veel meer investeren in de leraar, diens rol en kwalificaties. Meer inhoud, en van daaruit meer vertrouwen, ruimte en gezag.
3) Herwaarderen van algemene ontwikkeling als leerdoel. Dat wil ook zeggen: meer oog voor onderwijs als vorming tot mens en burger, en niet alleen als beroepsvoorbereiding.”
Hij noemde het in de kern “heel klassieke, om niet zeggen ouderwetse waarden”, maar wees er op dat hij beslist niet behoorde tot diegenen die menen, “dat het vroeger over de hele linie beter was. Wel dat het nu veel beter kan en ook zou moeten. Vereist daartoe is bovenal, dat we elkaar indringend durven aanspreken op de inhoud van het onderwijs.” Het gesprek daarover mogen we “niet laten verstommen in een vacuüm tussen cynisme op de werkvloer en hogere modelbouw in het management.”
Lees de volledig uitgewerkte versie van zijn lezing hier.
Meest Gelezen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Extra geld voor bètafaculteiten is daar nooit terechtgekomen