‘Kwaliteitsdiscussie moet niet verstommen in cynisme’

Nieuws | de redactie
28 maart 2007 | Ter wille van de kwaliteit van het onderwijs moet langs drie lijnen gewerkt gaan worden, zo vindt KNAW- president Frits van Oostrom. In de Kohnstamm-lezing - u vindt de complete versie ervan hier op ScienceGuide- schetste hij deze als volgt:

“1) Saneren in de dictatuur van de methode. Schoolboeken moeten slanker en goedkoper. Minder plaatjeswoeker, cdroms en cassettebandjes; veel liever slim samenspel met internet.

Grootscheeps terugdringen van werkboeken en andere voorgedrukte invuloefeningen. Leer de leerlingen liever fatsoenlijk notities maken, een zeer nuttige vaardigheid voor hun verdere leven.
2) Parallel hieraan: veel meer investeren in de leraar, diens rol en kwalificaties. Meer inhoud, en van daaruit meer vertrouwen, ruimte en gezag.
3) Herwaarderen van algemene ontwikkeling als leerdoel. Dat wil ook zeggen: meer oog voor onderwijs als vorming tot mens en burger, en niet alleen als beroepsvoorbereiding.”

Hij noemde het in de kern “heel klassieke, om niet zeggen ouderwetse waarden”, maar wees er op dat hij beslist niet behoorde tot diegenen die menen, “dat het vroeger over de hele linie beter was. Wel dat het nu veel beter kan en ook zou moeten. Vereist daartoe is bovenal, dat we elkaar indringend durven aanspreken op de inhoud van het onderwijs.” Het gesprek daarover mogen we “niet laten verstommen in een vacuüm tussen cynisme op de werkvloer en hogere modelbouw in het management.”

Lees de volledig uitgewerkte versie van zijn lezing hier.