‘Geef universiteiten voorrang bij opgravingen’
Om de kennis en ervaring niet verloren te laten gaan, zouden de universiteiten volgens de KNAW voorrang moeten hebben bij bepaalde opgravingen. Door de vele opgravingen komen veel nieuwe gegevens beschikbaar, en vanwege de goede werkgelegenheid groeien de studentenaantallen. Tegelijkertijd neemt vanwege bezuinigingen het aantal formatieplaatsen al jaren af. De universitaire archeologen komen onvoldoende toe aan wat volgens de KNAW hun hoofdtaak moet zijn. Enerzijds moeten zij op basis van bodemvondsten een beeld schetsen van het verleden en anderzijds dienen zij de ‘intellectueel voedende’ rol te spelen voor het hele archeologische bestel.
Om de universitaire archeologie een betere positie te geven zou, volgens de KNAW, de financiering van de archeologie anders dan die van de alfadisciplines moeten zijn en zij pleit daarom voor een financiering zoals in de bètawetenschappen. De natuurwetenschappelijke aanpak is namelijk in de archeologie een steeds grotere rol gaan spelen, waardoor het onderwijs en onderzoek duurder zijn geworden. Ook ziet de KNAW een rol weggelegd voor een nieuwe onderzoekschool in de archeologie, een ‘doorstart’ van het bestaande ARCHON, die de archeologie een gezicht moet geven. Die zou onder meer nascholingscursussen voor de archeologen die in het beleid en bij commerciële bureaus werken, moeten gaan regelen.
Het rapport is geschreven door een Verkenningscommissie Archeologie onder voorzitterschap van prof. dr. Douwe Yntema (VU). De commissie baseert haar conclusies op gesprekken tijdens expert meetings met archeologen uit binnen- en buitenland. Op 12 april a.s. houdt de KNAW een bijeenkomst over het rapport voor de archeologische wereld. U bent daarbij van harte welkom. Sprekers uit verschillende hoek zullen hun reactie geven, en er is veel ruimte voor discussie. Zie voor het programma en de wijze van aanmelden www.knaw.nl.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd