‘Gratis schoolboeken’ kan creatiever
Door afscheid te nemen van de huidige lesmethodes die bestaan uit kleurrijke maar snel verouderende boeken, dure werkboeken en zelden gebruikte cd-roms. In het hoger onderwijs is er de wereldwijde trend van ‘open educational resources’: voor iedereen gratis en goed toegankelijk leermateriaal op internet. MIT was de eerste in de US, in Nederland heeft de aanpak van de Open Universiteit veel belangstelling gekregen. [Lees hier het interview van ScienceGuide met prof Steven Lerman van MIT, die de trekker daarvan is geweest.]
Ook voor het voortgezet onderwijs biedt digitalisering veel meer mogelijkheden tot openheid en flexibiliteit dan de ‘conventionele’ lesmethodes. Niet alleen wordt de afhankelijkheid van duur drukwerk veel kleiner, is het makkelijker om aan te sluiten op de actualiteit en kunnen beeld en geluid gepast worden benut. Maar ook kunnen leraren weer de regie van het onderwijs in handen nemen. In deze tijd van Wikipedia en internetcommunities kunnen leraren samen leermateriaal ontwikkelen en kiezen wat ze willen gebruiken. En de leerlingen kunnen daar ook in meedoen. Een heel andere, creatieve aanpak inderdaad, met ongekende mogelijkheden, maar binnen bereik! De voor gratis schoolboeken voorziene budgetten bij OCW kunnen flink worden teruggebracht, dan wel hergebruikt binnen de 1.1 miljard claim voor uitvoering van het advies van de commissie Rinnooy Kan.
Fred Mulder
rector magnificus Open Universiteit Nederland
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
