Kennis in context
Zij doen dat vanuit hun werkzaamheden voor de bestuurlijke werkgroep onderzoek HBO-raad. Daarmee sluiten zij aan bij en bouwen zij verder op het eerder in Thema verschenen tweeluik van Frans Leijnse, Jacqueline Hulst en Loek Vromans over de veranderende positie van de hogescholen. Ze nemen tevens stelling ten opzichte van de opvattingen van de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid met betrekking tot het onderzoek aan de hogescholen.
Onze maatschappij is sinds de Tweede Wereldoorlog is steeds sneller tempo veranderd. De samenleving wordt door velen getypeerd als kennissamenleving. We leven in een economie waarin kennis als belangrijkste productiefactor en als bron van innovatie onze welvaart genereert. Een belangrijk kenmerk van deze economie is dat die kennis steeds sneller veroudert. Dit wordt goed weergegeven door het begrip halfwaardetijd. Elke vijf tot zes jaar is de waarde van de kennis van een gemiddelde ingenieur gehalveerd (Timmermans, 2003: 20).
Kennis in Context. Onderzoek aan hogescholen.
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
Dijkgraaf wil zijn waaier doortrekken naar het onderzoek in het hbo en mbo
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
